Hopp til hovedinnhold

Ting å gjøre når du må holde deg hjemme

Ting å gjøre når du må holde deg hjemme

Mange av oss må i disse dager holde oss hjemme, og dette kan raskt føre til uro. Her følger noen gode tips til hvordan du kan holde humøret og produksjonen oppe selv om du er i karantene eller har hjemmekontor.

 

Hjemmeverksted 

Reparer noe du er glad i om det er snakk om favorittgenseren, et møbel eller en vase er det samme. Bruk tiden du plutselig har for hånden til å gå inn i reparasjonsmodus!

Jeg har latt meg inspirere av japanske Sashiko/boro-sting, som betegner en broderingsstil brukt til å reparere tøy. Hjemme hos meg fikk et hullete sofatrekk gjennomgå, og med en kombinasjon av Finn sine reparasjonstriks og japanske sashiko-mønster fikk jeg en sofa som holder noen år til og i tillegg har fått et personlig preg. Japan har lange tradisjoner for å ta vare på ting, og navnet Kintsugi betegner en kunstform hvor ødelagte objekter repareres på en synlig måte, hvor reparasjonene blir en del av objektenes historie og skjønnhet. Kintsugi betyr noe slikt som ”gyllen søm”, som kan forklares ved at keramikk gjerne blir reparert med et gyllent limstoff. Kanskje du også vil lime yndlingskoppen som gikk i gulvet forrige måned? Hva med å hive litt glitter i limen?

Sashiko boro-sting

  • Vil du reparere en sekk eller et klesplagg, men du har hverken tålmodighet til å lære deg brodering eller utstyret som trengs? Sjekk ut Pryd Brodering sine broderingsmerker og støtt en selvstendig næringsdrivende i ditt nærmiljø.
  • Er du kreativ med symaskinen er det bare å hive seg over noen av de fantastiske oppskriftene feks fra Ingrid Bergtun eller IngridVik Lysne. Begge disse talentfulle syekspertene har både mønster man kan kjøpe og gratis instruksjonsvideoer.
  • Er du litt mindre kreativ, men trenger å reparere en bukse eller lignende? Sjekk ut denne fine serien Finn.no kom ut med i fjor.
  • Og innimellom verkstedsøktene: Gå gjennom klesskapet ditt. Gi bort ting til Fretex, legg til side ting til byttefest for når det blir lov å være sosial. Prøv gjerne å lage deg en kapselgarderobe for å få bedre oversikt i klesskapet. Det er anbefalt både av miljø- og økonomihensyn.

 

Bruk uteområdene du har tilgjengelig

  • Skur terassen, balkongen eller vinduskarmen om du vil. Da blir du mer inspirert til å bruke uteområdet, særlig om du i tillegg klargjør blomsterkassene ved å skifte jord eller tilføre jorden litt kompost. Har du bokashi eller varmkompost hjemme kan du bruke anledningen til å ta i bruk din egenproduserte kompost!
  • Når du har preppet uteområdet er det klart for skritt to: så noe! Her trenger du bare litt jord (dette kan du stjele ute i bedet hos naboen, eller kjøpe en pose på din lokale dagligvarehandel), noen frø du vil så (grønnsaker eller blomster, gjerne noen som er insektsvennlige) og en eggekartong eller druekartong. Putt jorden i egnet beholder, stikk et hull i jorden og plant frøet. Vann litt og vent. Dette er supert å gjøre sammen med samboer, kollektivet eller barn, ikke minst fordi du da får hjelp til å huske på frøene framover og holde dem i live. Husk at de små vekstene er ømfintlige for varme, de må vannes jevnlig.

Så

 

Hjemmekontor?

  • Lag en plan for tiden framover. Mia Frogner, også kjent som Green Bonanza, har laget en nydelig ukesplan for sin lille familie, slik at livet skal gå noenlunde som vanlig framover. Dette tipset kan brukes både til jobb- og frittidsaktiviteter. Frogner har for eksempel ulike aktiviteter som må gjøres daglig, feks. trening/tur, ”to do i huset” og en timeplan for dager. Dette er et eksempel til etterfølgelse for å unngå at hjemmekontor blir sengekontor, særlig for de av oss som er mindre disiplinerte. Når det er sagt er sengekontor en dag i uken ingen dårlig ide?
  • Er du så heldig at du bor i nærheten av et uteområde som ikke er veldig mye brukt? Bruk det! Å oppholde seg i skogen reduserer stresshormoner hos mennesker, så ta en pause fra arbeidet og kom deg ut om du har mulighet. Om du bor i en tett befolket by kan du likevel ta deg en tur i nabolaget, eller bruk balkongen om du har.
  • Yoga med Adriene. Hun har flere "30-day yoga challenge"-serier. Korona-lockdown er kanskje det perfekte øyeblikket å forplikte seg til 30 dager med yoga?
  • Hjemmetrening kan være et fint alternativ om du vil holde deg innendørs. Her har Yngvar Andersen et helt gratis program liggende på NRK, som de fleste kan klare. Mannen har forøvrig også skrevet bok om rydding, så kanskje du kan kombinere trening og rydding nå når du uansett er mest hjemme? Om du er av den sprekere sorten, eller trenger mer underholdende øvelser kan denne metoden anbefales. Er du hjemme med barn og tenker du ikke har tid til så mye trening? Prøv Funkygine sine video mens du lager lunsj, så får du multitasket litt.

 

Prøv noe du alltid har hatt lyst til å lære, men aldri har tatt deg tid til

  • Har du for eksempel lenge lurt på hvordan fermentering av mat og drikke fungerer? Les deg opp på temaet! En klassiker er denne boken fra Noma, men om du ikke har den tilgjengelig finnes det masser av informasjon på nettet. Bli med i Facebookgruppen Melkesyregjæring eller meld deg på et nettkurs for å lære om temaet. Kanskje finnes det et lokalt firma i nærheten som tilbyr nettkurs? Da bidrar du til at økonomien går rundt for mindre firma. Hvis ikke har jeg god erfaring med Edible Alchemy som holder til i Berlin.
  • Sett en surdeig og lær deg å bake surdeigsbrød. Dette er en baketradisjon som finnes i de fleste kulturer, og som krever litt tid, men gir nydelige resultater. Også her finnes det masse informasjon på nett, men om du vil hive deg inn i oppgaven med liv og lyst, og trenger en luftetur, kan du kjøpe boken hos Renaa Xpress som holder til på Sølvberget og fremdeles har åpent.
  • Kanskje du bor sammen med noen som har en hobby du ikke kan så mye om? Om det er snakk om strikking eller Playstation er dette en gyllen anledning til å ta del i interessen til de du bor med.
  • Lær et nytt språk: i e-bokappen Libby finner du de gode språkkursene Pimsleur
  • Lag mat som tar lang tid og gjerne noe du ikke har laget før. Les kokebøker du aldri har hatt tid til å bruke og test nye oppskrifter.
  • Lag fotoalbum. Gå igjennom bilder og videoer på telefonen. Slett, rediger, legg i mapper og kos deg med gode minner og gjenopplev de fine reisene du har hatt.
  • Arranger fest på Facetime, eller ha en hyggelig vennekveld på videochat.
  • Ommøbler! Dette er en aktivitet som kanskje må til for å få plass til hjemmeskole og hjemmekontor.
  • Rydd i skap, vask og fjern det som ikke er i bruk lengre.
  • Rydd i fryser og kjøleskap og bruk «resteslanter» på nye kreative måter. 
  • Ta vårpussen på sykkelen sånn at den er klar for bruk.
  • Sist, men ikke minst: bruk biblioteket. Vi har både engelske og norske e-bøker og lydbøker, så last ned E-bokbib og Libby og sett i gang med lesingen.
Google+