Hopp til hovedinnhold

Velkommen til Det nye Eden

Velkommen til Det nye Eden

I utstillingen "Det nye Eden" kan du møte seks internasjonale kunstnere som på hvert sitt vis beveger seg i grenseland mellom kunst og teknologi. Åpent mellom 11. august og 02. oktober. 

dennyeeden

Bioteknologien vil endre livene våre på dramatisk vis. Biokunsten som presenteres i den kommende utstillingen ved Sølvberget galleri skal få publikum til å reflektere over vår teknologiske framtid.

Utstillingen presenteres i samarbeid med Article biennalen 2016, og vi får oppleve seks internasjonale kunstnere som på hvert sitt vis beveger seg i grenseland mellom kunst og teknologi.

Vi møter Eva Bakkeslett som har vært i USA og hentet tilbake en 100 år gammel rømmekollekultur. Vi møter amerikanske Georg Gessert som blant annet har dyrket fram planter som ikke lenger eksisterer. Tyske Jalila Essaïdi har forsterket menneskehud med genetisk modifisert edderkoppsilke, og latviske Gints Gabräns som utforsker bakterier som ville gjøre det mulig for mennesker å spise treverk. Tyske Margherita Pevere bruker organiske relikvier, genmanipulering og bakteriekulturer til å se nærmere på menneskenes ønske om å kontrollere naturen. Amerikaneren Joe Davis har fått æren for å å ha grunnlagt nye forskningsfelt i krysningspunktet mellom kunst og biologi, og jobber stadig med biologi for kunsten også med en stor interesse for verdensrommet og utenomjordisk intelligent liv.

Utstillingens tema belyser hva som kan skje når mennesket får kunnskap om alt og mulighet til å skape verden i sitt bilde. Hvor går da grensen mellom det gode og det onde? Vil vi kunne vite alt, og vil vi ha evig liv?

Article biennalen 2016

Article biennalen har blitt arrangert i Stavanger-regionen årene 2006, 2008, 2010, 2012, 2015 og nå i 2016. Formålet er å fremme kunstformer som kommenterer vår teknologiske hverdag og som berører etiske og politiske tema som angår vår samtid. Article er en dynamisk festival som arrangeres ulike steder og med nytt tema til hver produksjon. Tema for 2016 er: Det nye Eden - eller det nye paradis. Hva skjer når mennesket får kunnskap om alt og mulighet til å skape verden i sitt bilde? Hvor går grensen mellom det gode og det onde, og vil vi kunne vite alt, eller ha evig liv?

Adam og Eva

biokunst aftenposten

Ifølge kristendommens skapelseshistorie levde mennesket ubekymret og uskyldig i Edens hage, frem til slangen fristet Adam og Eva til å spise av kunnskapens tre. Article-biennalen 2016 vil med utstillingen Det nye Eden utforske vår avanserte kunnskap om å manipulere liv, og hvor vi kan være på vei med dette. I Det nye Eden finnes skapninger som har blitt til gjennom avanserte inngrep i naturens gang. Vi har i dag kunnskap nok til å skape gull, få hud til å stå i mot kuler, og oppbevare informasjon i DNA.  

Article biennalen 2016 vil kurateres av i/o/lab ved Hege Tapio i samarbeid med co-kurator Nora Vaage, som har skrevet sin doktoravhandling om Biokunst ved Universitetet i Bergen.

Hva i all verden er biokunst? - les aktuell artikkel hos Aftenposten .  

Norgespremiere på BIO FICTION

I løpet av åpningshelgen presenteres norgespremieren til filmfestivalen BIO · FICTION i samarbeid med SF Kino Stavanger. Denne internasjonale filmfestivalen for syntetisk biologi, vitenskap og kunst er produsert av BIOFACTION. Etterpå kan du slukke kunnskaps tørsten under i/o/lab sin programserie Art Science & Cocktails som arrangeres i samarbeid med Sting Nere. Åpningshelgen vil bli krydret med muligheter for diskusjoner, refleksjoner, og et møte med kunstnerskap som har gjort seg bemerket internasjonalt med sin forskning. 

Velkommen til åpning i Sølvberget galleri torsdag 11. august kl. 18.00.

 

Lørdag 13. august kl. 13.00 inviterer vi også til paneldebatt og kunstnerpresentasjoner i tilknytning til utstillingen. 

Programmet for Article 2016 fortsetter utover høsten. Hold deg oppdatert her.  Her er promovideoen for årets Article: 

 

Promo Article biennale 2016 from iolab on Vimeo

Medvirkende kunstnere: 

Joe-Davis8241

JOE DAVIS vokste opp i de amerikanske Sørstatene. Under kunstutdannelsen ved Mt Angel College i Oregon brukte han laserskjæring som ny skulpturell metode. I 1976 signerte Davis den første romsondeavtalen med NASA om å fly en kunst-last på en romsonde, og i 1980 var han den første uten vitenskapelig bakgrunn som foredro for Goddard Spaceflight Centers ingeniørforsamling. Tidlig i 1980-årene var han foreleser i arkitektur ved MIT Center for Advanced Visual Studies. I 1986 skapte Davis verdens første genetisk manipulerte kunstverk, og han organiserte de kraftigste og mest langvarige radarsignalene som noensinne har blitt sendt ut i verdensrommet. I 1989 ble han medlem av Alexander Richs laboratorium ved MIT, hvor han er ansett for å ha grunnlagt nye forskningsfelt i krysningspunktet mellom kunst og biologi. Han festet fiskestenger og små fiskekroker til mikro­skopene sine og utviklet andre lekne instrumenter som kunne bestemme audiosignaturer fra mikroorganismer.

Hans «DNA-programmeringsspråk» for å sette inn poetiske tekster og grafiske symboler i levende organismer er sitert i vitenskapelige artikler. I 2010 begynte han å arbeide i laboratoriet til George Church ved Harvard, og kalles for «Artist Scientist» (kunstner-forsker). Han arbeider stadig med biologi for kunsten, med en vedvarende interesse for verdensrommet og utenomjordisk intelligent liv.

Pevere_by_Anja-Wiesen_big

MARGHERITA PEVERE er kunstner og uavhengig forsker. Praksisen hennes tar for seg to beslektede fenomener i menneskehetens arv: tidens tærende tann og menneskers forsøk på å motvirke livets flyktighet gjennom å kontrollere naturen. Hun jobber både med audiovisuelle verk, organiske relikvier, papirverk, bak­teriekulturer og genmanipulering. De kunstneriske arbeidene hennes har blitt utstilt blant annet på Schillerpalais (Berlin), transmedia­le Vorspiel (Berlin), In/Visible Cities (Gorizia), Film Academy Skopje (Skopje), Indian Embassy in Berlin (Berlin) og Centro Candiani (Venezia). Som uavhengig forsker har hun blitt presentert på EPARM – European Platform for Artistic Research in Music Conference i Belgrade og DRHA - Digital Research for the Humanities and the Arts-konferansen i London. Hun mottok en Meisterschüler fra Berlin University of the Arts og en MFA fra School of Music and New Technologies of the Conservatory "Tartini" i Trieste, Italia.

Jalila_Essaidi_7314_def

JALILA ESSAÏDI , en kunstner som bor og arbeider i Nederland, er grunnlegger og direktør for BioArt Laboratories Foundation, et åpent laboratorium for innovatører fra alle felt, og direktør for bioteknologifirmaet Inspidere®. Hun er biokunst-lærer på Fontys Hogescholen for kunst; advisory board member for Media&Arts ved Lifeboat Foundation og forfatter av boken Bulletproof Skin, Exploring Boundaries by Piercing Barriers. Hun har mottatt flere priser, blant annet Designers & Artists 4 Genomics Award, og en utmerkelse i kategorien Hybrid Art på den prestisjefylte Prix Ars Electronica 2012.

Essaïdis prosjekter har blitt dekket av flere store medieaktører som Reuters, the Huffington Post, CNN og BBC, og hun har gitt intervjuer og holdt forelesninger over hele verden.

Gints Gabrans

GINTS GABRĀNS, f. 1970, er en latvisk kunstner som bruker nye medier i arbeidet sitt.

Han har stilt ut over store deler av Europa og også i Sør-Amerika, og var i 2007 representanten for den latviske paviljongen ved den 52. Venezia-biennalen.

Gessert

GEORGE GESSERT ble født i 1944 i Milwaukee, USA. He studerte på Berkeley, Madison, og The Art Students League. Tidlig i karrieren var han maler og grafiker. På slutten av 1970-tallet fattet han interesse for selvgenererende kunst, og siden 1985 har han arbeidet i feltet mellom kunst og genetikk, med særlig fokus på planter. Han har hatt utstillinger en rekke steder i USA, Canada, Europa og Australia. Siden 1997 har han vært redaktør for kunst og biologi i tidsskriftet Leonardo.

Gesserts tekster har blitt trykket en rekke steder. Han er mottaker av en Pushcart Prize, og har også blitt inkludert i Best American Essays. Boken Green Light ble publisert av MIT Press i 2010.

Eva Bakkeslett

EVA BAKKESLETT er kunstner, filmskaper og kurator. Gjennom en kombinasjon av film, sosial skulptur, interaktive installasjoner og engasjerende foredrag forteller hun historier der tidløshet, økologi, samhandling og sanselige perspektiver er viktige bestanddeler. Ved å avdekke og gjenerobre avleggs erfaringskunnskap eller glemte betydninger av begreper og kulturer bringer hennes arbeid oppmerksomhet og bevissthet om sammenhengene mellom mennesket, naturen og kulturen som en levende organisme. Eva Bakkeslett har en MA i Arts & Ecology fra Dartington College of Arts i England. Hun har vist sine arbeider, prosjekter og filmer i inn- og utland. Eva bor nå på Engeløya i Nordland. 

Åpningstider

Mandag  - fredag: 10.00 - 16.00 
Lørdag: 12.00 - 16.00

Google+