Hopp til hovedinnhold

Vi svarer på dine spørsmål om fordypningsoppgaven

Hjelp til særemne i norsk Sølvberget

Har du spørsmål om fordypningsoppgaven i norsk?

Da svarer vi, og legger ut svarene her. For hvis du har et spørsmål, er det stor sjanse for at det er flere der ute som lurer på omtrent det samme.

Vi anonymiserer spørsmålene. Send til laering@solvberget.no.

Hvis du kommenterer noen av filmene våre på YouTube, svarer vi selvsagt også der!

Spørsmål om formidling

Spørsmål om problemstilling

Spørsmål om litteratur

Spørsmål om sjanger

 


Problemstilling til boka Boktyven

SPØRSMÅL: Hei. Jeg skal ha fordypningsemne i norsk. Jeg har valgt boken Boktyven og adaptasjon av denne boka. Jeg sliter med å finne god problemstilling.

SVAR: Å lage en god oppgave om filmadaptasjon kan være utfordrende. For å lage denne oppgaven må du både sette deg inn i filmanalyse og vanlig litterær analyse av bøkene. Du skal analysere begge verkene. I tillegg skal du sammenligne de to. Hva er forskjeller og likheter? Får du for eksempel samme inntrykk av karakterene i både boka og filmen? 

Jeg kan anbefale denne boka: https://solvberget.bib.no/cgi-bin/m2?tnr=645256 , for å lære mer om adaptasjon. Ser at den er utlånt nå, men kanskje du kan låne den på skolebiblioteket ditt?

Ellers anbefaler jeg at du tar en titt på denne artikkelen: https://www.xn--slvberget-l8a.no/Laering/Fordypningsoppgave/Filmanalyse om filmanalyse. Du finner sikkert litt om filmanalyse i norskboka di også!

Når det gjelder problemstilling: Ikke lag en problemstilling som er et ja/nei-spørsmål. Det er lurt å bruke spørreord som hvorfor eller hvordan. Bruk litt tid på å undersøke temaet du vil skrive om. Hva i dette temaet er det du lurer på? I konklusjonen din skal du svare på problemstillingen din, og si hva du har kommet fram til. Problemstillingen din kan for eksempel være: "Hvordan skiller Boktyven av Markus Zuzak seg fra filmen med samme navn?"

Du finner mer om problemstilling i disse artiklene: https://www.xn--slvberget-l8a.no/Laering/Fordypningsoppgave/8-tips-til-deg-som-skal-skrive-fordypningsoppgave-i-norsk#2 og https://www.xn--slvberget-l8a.no/Laering/Fordypningsoppgave/Har-du-ikke-bestemt-deg-for-problemstilling .

God helg og lykke til med fordypningsoppgaven!

Sofie, Sølvberget


Hvordan lage presentasjon om to bøker?

SPØRSMÅL: Hei, jeg har fordypningsoppgave i norsk og har valgt et litterært emne. Jeg har valgt å sammenlikne to bøker med samme tema som er kjærlighet, i tillegg med ulike tidsperioder. Dette valgte jeg fordi jeg er interessert på hvordan kjærlighet blir beskrevet i de to bøkene fra forskjellige tider. Den første boken jeg har lest, er Victoria av Knut Hamsun (1898), det er en gammel kjærlighetshistorie. Den andre boken jeg har lest er Sinnssykt forelsket av Katarina Von Bredow. Nå har jeg lest begge bøkene og notert veldig lite, fordi jeg ikke forstår akkurat hva jeg skal notere. Hva skal jeg presentere? Og hvordan? Hva skal presentasjonen inneholde? Er det en oppskrift jeg kan følge for presentasjonen min? Kan jeg få hjelp?

SVAR: Først: Dette høres ut som en spennende problemstilling! Det finnes dessverre ingen oppskrift for hvordan du lager en fordypningsoppgave, men hvis det hadde gjort det ville nok «å finne et tema du synes er spennende» vært første steg. Du har altså en god start! 

Jeg tror at det er lurt at du fortsetter med å lage en tydelig problemstilling. Jeg forstår at du gjerne vil se på temaet kjærlighet i de to bøkene; hvordan fremstilles kjærlighet på ulike måter i de to forskjellige bøkene? Du kan se på problemstillingen som et kart på veien til målet. Ikke lag en problemstilling som er et ja/nei-spørsmål. Det er lurt å bruke spørreord som hvorfor eller hvordan. Bruk litt tid på å undersøke temaet du vil skrive om. Hva i dette temaet er det du lurer på? I konklusjonen din skal du svare på problemstillingen din, og si hva du har kommet fram til. 

Hvis du lager en problemstilling som dreier seg om hvordan kjærligheten fremstilles på forskjellige måter i de to bøkene må du notere med utgangspunkt i denne problemstillingen. Nå har du jo allerede lest bøkene, men husker du kanskje noen scener som tydelig handler om kjærlighet? I Viktoria er det jo for eksempel en utfordring for Johannes at han ikke kan få Viktoria fordi hun er rikmannsdatter, og han ikke har særlig høy status. Finnes det noen lignende problemstillinger i den andre boken? Eller får de forelskete lov til å være sammen? Det er hele tiden viktig at du knytter funnene dine til epokene bøkene ble skrevet i. Hvis (for eksempel) den andre boka også handler om en gutt som ikke har så god råd og forelsker seg i en rik jente ville kanskje ikke det hatt like mye å si i vår tid? Et slikt funn vil både vise forskjeller mellom de to bøkene og vise at forskjellen er knyttet til tiden de ble skrevet i. 

Du skal presentere det du har funnet basert på problemstillingen din. Først presenterer du selve problemstillingen, så skal du utforske problemstillingen gjennom å sammenligne de to bøkene og se hvordan funnene dine passer opp mot epoken de er skrevet i. For å gjøre dette må du gjøre en litterær analyse av de to bøkene, og sammenligne dem. Til slutt skal du konkludere, du skal rett og slett svare på problemstillingen din til slutt. 

Her får du tips til å lage en problemstilling: https://www.xn--slvberget-l8a.no/Laering/Fordypningsoppgave/8-tips-til-deg-som-skal-skrive-fordypningsoppgave-i-norsk#2 og https://www.xn--slvberget-l8a.no/Laering/Fordypningsoppgave/Har-du-ikke-bestemt-deg-for-problemstilling.

I denne videoen snakker vi om tips til selve fremføringen: https://www.youtube.com/watch?v=PVaK6EqDgzE&list=PL_Xpqu_1yuO8VFxHiwcHoas6lmToyoJ4h&index=1

En PDF med powerpoint-presentasjon av tips til Analyse og tolkning når du skal skrive en fordypningsoppgave finner du her: https://www.xn--slvberget-l8a.no/Laering/Fordypningsoppgave/Hvordan-gjennomfoere-en-fordypningsoppgave .

Jeg håper at dette var til hjelp!

Sofie, Sølvberget


Problemstilling til Et dukkehjem av Henrik Ibsen

SPØRSMÅL: Hei, jeg har valgt å skrive min fordypningsoppgave om et dukkehjem av Henrik Ibsen og jeg sliter med problemstilling. Kan jeg får noe tips fra dere?

SVAR: Hei, og takk for spørsmål! Det finnes mange muligheter hvis du vil bruke Et dukkehjem som utgangspunkt for en fordypningsoppgave. Nå vet ikke vi hva læreren din har sagt, men ofte kreves det at man bruker to eller flere tekster i en fordypningsoppgave. Det vil vi forresten anbefale uansett. Hvis du bruker mer enn én tekst, blir det automatisk lettere å drøfte og sammenligne i besvarelsen din, og drøfting setter læreren din pris på. :-)

  • En oppgave du kan skrive, er å sammenligne Nora i Et dukkehjem og Noora i tv-serien Skam. Manuset til Skam kan du låne på biblioteket, de finnes som bok. En problemstilling kan være: Hva er forskjeller og likheter i hvordan kvinnerollen skildres gjennom Nora i Henrik Ibsens Et dukkehjem og Noora i tv-serien Skam? Flere bøker om kvinnerollen finner du her.
  • Du kan også se på temaet samlivsbrudd med utgangspunkt i Et dukkehjem og en moderne roman. En problemstilling kan være: Hva er forskjeller og likheter mellom beskrivelsen av samlivsbruddene i Henrik Ibsens Et dukkehjem og Geir Gulliksens Historie om et ekteskap? Eller andre bøker om dette emnet, se vår liste med aktuell litteratur.
  • Du kan også se Et dukkehjem opp mot den litterære perioden den er skrevet i. Et dukkehjem tilhører perioden vi kaller realismen, hvor litteraturen skulle sette problemer under debatt. Forslag til problemstilling kan være "Hvilke trekk som er typiske for realismen finnes i Henrik Ibsens drama Et dukkehjem"? Hvis du skal lese en tekst til i fordypningsoppgaven, kan du se denne også opp mot perioden den er skrevet innen.
  • Du kan velge å se Et dukkehjem opp mot sjangeren den er skrevet i, altså dramatikk. Du kan lese vår gjennomgang av hva som er typisk for dramasjangeren her. Ibsen er en moderne forfatter når det gjelder temaene han tar opp, men samtidig er stykkene hans på mange måter veldig tradisjonelle i formen. Et dukkehjem er for eksempel et stykke som følger Aristoteles sin beskrivelse av "enhet i sted, tid og handling", og det har en klar oppbygning og spenningskurve. Det kan være lurt å lese et annet drama også, og se hvordan det forholder seg til sjangeren. En problemstilling kan være: "På hvilken måte forholder Et dukkehjem av Henrik Ibsen og Nokon kjem til å kome av Jon Fosse seg til sjangeren dramatikk?".

Lykke til med fordypningsoppgaven!

Åsmund, Sølvberget


Tips til muntlig presentasjon av fordypningsoppgave

SPØRSMÅL: Hvordan presenterer man en fordypningsoppgave foran klassen i 15 eller 20 minutter, og hva er viktig å huske på når en står foran klassen?

SVAR: Takk for spørsmålet! Se våre tips her:

 


Bøker om stedsnavn på Bryne

SPØRSMÅL: Jeg skal ha en fordypningsoppgave om opprinnelse og bakgrunn bak stedsnavn på Bryne, og lurte på om dere hadde noen bøker om dette? Takk på forhånd. :-) 

SVAR: Inge Særheim, som underviser på UiS, kan veldig mye om stedsnavn på Jæren og har skrevet flere bøker om temaet:  

Ellers kan du også lese:  

 Språkrådet har også kort og enkel informasjon om bynavn:  

https://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Skriverad/navn-pa-steder-og-personer/Bynavn/ 

Til slutt kan du alltids ta kontakt med Særheim. I så fall finner du kontaktinformasjonen hans på UiS sine nettsider.

Sofie, Sølvberget


Bøker om true crime

SPØRSMÅL: Jeg er elev ved Askim videregående skole og skal starte med fordypningsoppgaven i norsk. Jeg er svært fornøyd med nettsiden deres og tipsene som ligger der, men jeg sliter litt med å finne bøker.  

Temaet jeg har tenkt ut er true crime, og jeg tror det hadde vært særs spennende å sammenlignet 3 bøker om samme kriminalsak, men skrevet fra forskjellig vinkler. For eksempel 1. bok, skrevet av gjerningsmann, 2.bok skrevet av offer/pårørende og 3.bok skrevet av etterforskere eller noen andre utenforstående. Utfordringen er at jeg sliter med å finne bøker og vet ikke helt hvor jeg kan henvende meg for dette, så jeg prøver dere. Har dere noe bok-tips eller noe tips til hvor jeg kan starte letingen?

SVAR: Hei, Jeg vet ikke om det er så lett å finne eksempler der også gjerningsmannen har skrevet en bok, men det finnes i alle fall eksempler på ekte kriminalsaker det er blitt skrevet flere bøker om.  

Hvis du skal skrive om True Crime er det viktig å på forhånd snakke med læreren om hva slags krav hun har til valg av type litteratur. Må det for eksempel være skjønnlitteratur? 

Det første eksempelet jeg kommer på er fra kulten i Knutby. Her skjedde det flere overgrep i form av religiøs og sosial kontroll, fysisk og psykisk vold, men det skjedde også to drap i Knutby. Kanskje til og med tre? I tillegg til de to drapene skjedde det et merkelig dødsfall. I år kom det en krimbok med navn «Knutby», i tillegg er det skrevet flere fagbøker om kulten og mordene, for ikke å snakke om at det finnes en veldig god dokumentar på NRK som kanskje kan gi deg et lite innblikk i saken. 

To bøker (en skjønnlitterær og en faglitterær) om Knutby:  

https://solvberget.bib.no/cgi-bin/m2-int?tnr=852024  

https://solvberget.bib.no/cgi-bin/m2-int?tnr=566250  

En annen bok jeg kommer på er også basert på True Crime i en kult, nemlig Jentene av EmmaCline. Her dreier det seg om en ung jente (14 år) som blir med i en kultaktig hippiegjeng, en familie. Historien er basert på Charles Manson’s «The Family», men den er fiksjonalisert og bruker ingen ekte navn, ikke en gang Mansons.  

Den skjønnlitterære Knutby-boka er også fiksjonalisert. Det vil si at begge disse bøkene ikke bare baserer seg på den sanne historien, men at forfatteren også står fritt til å dikte litt.  

Ellers kan du ta en titt på klassikeren innen true crime Med kaldt blod: en sannferdig beretning om et massemord og de følgene det fikk av Truman Capote om drapet på en familie i USA. Av de bøkene jeg har skrevet om her er nok Capotes nærmest den originale historien, det er en mer dokumentarisk bok selv om vi har valgt å plassere den på skjønnlitteratur hos oss i alle fall.  

Jeg tror det for alle disse bøkene kan bli vanskelig å finne mer enn en bok om temaet, i alle fall hvis du skal velge mer enn en skjønnlitterær bok, og den må være på norsk (vanlige regler for oppgaven). Men kanskje du kan sammenligne på tvers av ulike true crime-inspirerte bøker? Håper dette hjalp deg et stykke på vei.  
 
Lykke til med fordypningsoppgaven! 

Sofie, Sølvberget


Problemstilling i oppgave om død og sykdom

SPØRSMÅL: I min fordypningsoppgave har jeg valgt temaet «død og sykdom». Dere har flere eksempler på problemstillinger til ulike temaer på nettsidene deres, men ser ingen forslag på problemstilling til sykdom eller død. Derfor spør jeg om dere har noen eksempler på problemstilling til dette temaet, som jeg kan ta inspirasjon av. Jeg ville satt stor pris på svar. 

SVAR: Hei! Når du jobber med en problemstilling er det alltid viktig at du kommer ordentlig inn på temaet. Når vi tolker litteratur skiller vi ofte mellom tema og motiv. Motivet er det vi ser, det åpenbare, selve handlingen. Temaet er derimot noe dypere, det motivet er et bildet på, budskapet om du vil.

En bok som handler om sykdom kan ofte handle om mer enn bare sykdommen i seg selv. For eksempel ser vi ofte i bøker om psykisk helse at bøkene i større grad handler om konflikten mellom den store institusjonen (psykiatrisk avdeling) og det lille menneske, mer enn om diagnosen i seg selv. Et eksempel fra fysisk sykdom kan være Verden er en boble, der boka i stor grad handler om hovedkarakterens altoppslukende sykdom, men også i dypere grad om forholdet mellom henne og moren, om morens kontrollbehov og om forelskelsens frigjørende kraft.  

Et eksempel til problemstilling for sykdom kan derfor være: Hvordan kan sykdommen være et bilde på en større konflikt? Her kan du med fordel være mer spesifikk, når du vet hvilken bok du skal ta for deg. For eksempel: «Hvordan fremstilles konflikten mellom mor og datter i Verden er en boble av Nicola Yoon?». For å belyse denne problemstillingen må du bruke mye tid på å se på sykdommen, den er nemlig en sentral konfliktlinje for mor og datter.  

Død kan også være et motiv som brukes for å belyse et annet tema, men ofte vil døden også være temaet. Samtidig finnes det mange perspektiver å se på død fra; handler boka om frykten for å dø? Om et ønske om å dø? Om sorgen de etterlatte sitter igjen med etterpå? Alle disse tre er ulike perspektiver på døden. En fin problemstilling hvis du skal skrive om død kan være: «Hvordan belyses døden i boka?», for eksempel «På hvilken måte fremstilles døden i 13 gode grunner av Jay Asher?».  

Takk for spørsmålet! Lykke til med fordypningsoppgaven.

Sofie, Sølvberget


Hobbiten som fantasylitteratur

SPØRSMÅL: Jeg har valgt å lese boka Hobbiten av J.R.R. Tolkien, og problemstillingen er "På hvilken måte kommer sjangeren fantastisk litteratur til utrykk i barne- og ungdomsromanen Hobbiten?. Så mitt spørsmål er om dere har noen gode tips til hva som kan være lurt å dra inn i oppgaven min? Og hvordan jeg kan sette opp oppgaven min og hva som må med? Til nå har jeg tenkt å dra inn norrøn mytologi å bruke Voluspå som sekundærkilde, da mange av karakterene og navnene i romanen (Hobbiten) er inspirert av nettopp denne kilden. Er det noe annet som kunne vært lurt å dra inn for å vise bredde, og hva burde jeg ta med for å støtte opp om problemstillingen?

SVAR: Hei, så spennende at du vil skrive om fantasy! Det er en av mine yndlingssjangre. Slik jeg forstår oppgaven din setter du fokus på sjangeren fantasy, det er altså «hva som gjør boka til fantasy» du prøver å finne ut.

For å si noe om hvordan sjangeren kommer til uttrykk i boka, må du først si noe om hva som er typisk for sjangeren. Da vil jeg anbefale deg å finne kilder som handler om typiske sjangertrekk. Her er det nok lurt å finne stoffet i bøker, men hvis du har en lærer som gjerne vil at du skal bruke kilder utenom det vanlige (og du har litt god tid) så kan du jo for eksempel oppsøke et forlag som gir ut fantasylitteratur, noen som jobber på universitetet og jobber med sjangeren, eller hvis du er skikkelig modig kan du til og med kontakte en forfatter som skriver denne typen litteratur selv? (Det er ikke sikkert de svarer, men som du skrev til oss er det jo verdt det å ta en sjans). På Sølvberget har vi flere bøker om Fantasysjangeren som du kan komme og se på. Jeg ser at en av de gode bøkene om emnet, «Grenseland», er utlånt, men bare gi beskjed så setter jeg deg i kø på den.

Noen bøker om emnet:

Den siste boka her er den nyeste, og den ser spesifikt på fantastisk litteratur for barn og unge.

Ellers må du ikke glemme norskboka di! Det kan godt være at du finner god informasjon om sjangeren der også. 

Som du ser av artikkelen om fantasy på våre nettsider, Fantastisk litteratur, finnes det flere forskjellige sjangre innenfor fantasylitteraturen. Det er lurt å begrense seg litt når man skriver oppgave, og derfor fokusere på den delsjangeren boka du skriver om passer inn i. Husk dessuten at boka du skriver om er veldig viktig! Ta gjerne med konkrete eksempler på hvordan den boka viser igjen typiske kjennetegn. I stedet for å skrive, for eksempel, at «Mytologiske figurer, for eksempel figurer fra norrøn mytologi, er typisk for fantasy. Dette ser vi eksempler på i Hobbiten», må du vise eksemplene.

 Voluspå er en spennende sekundærkilde! Husk å alltid tenke «hvorfor er dette relevant for oppgaven min?», så både når du skriver og når du velger kilder er det viktig å tenke på hvordan de kildene kan hjelpe deg å svare på problemstillingen.

Til slutt har jeg hentet litt fra nettsiden vår om hvordan du kan bygge opp oppgaven:

  • Innledning: Presentere problemstillingen og emnet, begrunne valg av oppgave, si noe om hvordan teksten din er bygget opp, bruk av kilder. 
  • Hoveddel: Analyse og tolkning av teksten(e). Hoveddelen vil bestå av flere underdeler avhengig av hva det er du skal ha om. Her må du bruke litt på å tenke gjennom hva det er du skal ha med, og du må hele tiden ha problemstillingen klart for deg. 
  • Avslutning: Oppsummer hva du har kommet fram til, og vis at du har svart på problemstillingen. 

Det forventes at du jobber godt, både på skolen og hjemme, og at du faktisk foretar et dypdykk i emnet du har valgt. Når oppgaven er ferdig, kan du være godt fornøyd med egen innsats.

Mer informasjon om å gjennomføre oppgaven finner du også her. 

 Håper dette svarte på det du lurer på! Hvis ikke er det bare å sende meg en mail til.

Sofie, Sølvberget


Sekundærlitteratur til oppgave om Karens jul og Et dukkehjem

SPØRSMÅL: Jeg skal ha en fordypningsoppgaven i norsk hvor primært er Karens jul av Amalie Skram og Et dukkehjem av Henrik Ibsen, av denne grunn lurte jeg på om dere kunne anbefale noen sekundær og/eller kilder jeg kan bruke i oppgaven? Fordypningsoppgave om kvinnens stilling i samfunnet skrevet på bakgrunn av bøkene Karens jul og Et dukkehjem.

SVAR: Hei, og takk for spørsmålet! Her er noen sekundærkilder du kan se på:

  • Et sted å begynne er Frå Nora til Karl Ove: og 84 andre personar i norsk litteratur av Jan H. Landro. Der handler det blant annet om Nora fra Et dukkehjem
  • Merete Morken Andersen skrev for få år siden en stor biografi om Amalie Skram, Blodet i årene: Amalie Skram og hennes tid. Der finner du mye om Skram.
  • Per Thomas Andersens bok Norsk litteraturhistorie gir en solid innføring i denne perioden i norsk litteratur, og knytter litteraturen sammen med samfunnsutviklingen ellers.

NB: Husk at oppgaven din bør handle mest om det som står i de litterære tekstene, altså hvilke virkemidler og temaer du finner i dem. 

Når man skal skrive om et engasjerende emne, kan det ofte skje at oppgaven dreier seg mer over til å bli en historie-oppgave om samfunnet generelt på den tiden tekstene ble skrevet. 

Jeg tror du vil score best hvis du "nærleser" tekstene mest mulig, og holder deg til det som står i dem. Det må selvsagt knyttes opp mot den litterære perioden det ble skrevet innenfor og tiden det ble skrevet i, men en litteraturoppgave bør handle mest om selve tekstene. Læreren din kan si mer om dette.

Vi anbefaler noen bøker om sekundærlitteratur i denne filmen: 

Åsmund, Sølvberget


Dei sju dørene og forholdet til krimsjangeren

Dei sju dørene Agnes Ravatn

SPØRSMÅL: Jeg har lest boka Dei sju dørene av Agnes Ravatn og synes det er interessant hvordan denne roman har både mange likhetstrekk og ulikhetstrekk med krimsjangeren. Kan dere være interesserte i å hjelpe meg å finne ut av disse trekkene?

For eksempel synes jeg det er fascinerende hvordan Ravatn sin bruk av humor gjør romanen så fengende, til tross for at det skiller seg ut fra den tradisjonelle krimsjangeren. I tillegg er ikke Nina detektiv men litteraturprofessor, og samtidig er romanen fri for blod, grøss og seriemordere!

SVAR: Hei, og takk for spørsmålet!

Jeg har ikke lest denne romanen selv, men det er det mange andre som har gjort – og det virker som du er på god vei til å «knekke koden». Vi kommer nok ikke til å lage et eget innlegg om hvordan akkurat denne romanen skiller seg fra tradisjonell krim. Men du er allerede godt i gang med å gjøre en analyse av denne boka opp mot krimsjangeren!

Nesten all krim handler om oppklaringen av ett eller flere drap. Men det er også den eneste fellesnevneren. Krim-sjangeren begynte med privatdetektiven som helt og den som skulle løse mysteriene. Fra midten av 1900-tallet ble det vanligere å skrive om politifolk i hovedrollene, og slik er det fortsatt. Men det går an å skrive krim med mange ulike typer hovedpersoner, som litteraturprofessoren i Ravatns bok. Allerede Agatha Christie introduserte Miss Marple, ei gammel dame som løste mysterier bedre enn politiet. Det er også skrevet mange krimromaner med journalister i hovedrollen.

Humor er et språklig virkemiddel. Drap og morsomheter henger jo ikke sammen i virkeligheten, men er ikke så uvanlig i krimlitteraturen. Men da vil det som regel gjennomsyre hele boka, for eksempel at det er en parodi. Knut Nærums krimbøker om detektiv Oberon Qvist er slike bøker – ekte mysterier, men drapene og replikkene er så overdrevne at vi må le. Prøv å beskrive hvordan Ravatn bruker humor. Er det en humor som forteller oss at hele boka er en spøk, eller inngår humoren i en krimbok som er alvorlig ment?

Du nevner to måter Ravatns bok skiller seg fra tradisjonell krim: Hovedpersonen og humorbruken. Er det andre elementer i boka som skiller den fra annen krim? Og motsatt: Hvilke typiske krim-trekk finner du i boka? Du kan lese vår gjennomgang av krimsjangeren her: https://www.xn--slvberget-l8a.no/Laering/Fordypningsoppgave/Sjangerstudium/Fordypningsoppgave-om-krim

Du kan høre Ravatn fortelle om boka i dette opptaket fra Sølvberget i fjor: https://www.xn--slvberget-l8a.no/Kapittel/Historisk-Kapittel/Kapittel-19/Podcast-Agnes-Ravatn-om-Dei-sju-doerene/(language)/nor-NO

Åsmund, Sølvberget


Sekundærlitteratur om 1984 og dystopier

1984 George Orwell

SPØRSMÅL: Jeg er VG3-elev, og skal skrive min fordypningsoppgave om boka 1984 av George Orwell og dystopiromaner. Har dere sekundærlitteratur dere kan anbefale at jeg ser på?

SVAR: Her er sekundærlitteratur som kan egne seg for en oppgave om dystopier:

Åsmund, Sølvberget


Problemstilling til romanen Svik

Svik av Trude Teige

SPØRSMÅL: Hei, jeg har valgt å skrive min fordypningsoppgave om krimromanen Svik av Trude Teige. Jeg sliter med er å komme på en god og relevant problemstilling til oppgaven, og lurer derfor på om du har noen tips om mulige problemstillinger eller tips til hvordan jeg kan komme på en selv.

SVAR: Hei! Hvis fordypningsoppgaven din skal handle om denne ene boka, ville jeg valgt å skrive om boken sett opp mot sjangeren den er skrevet i. Da vil du kunne skrive en fyldig oppgave. En problemstilling kan være: "Hvordan forholder Svik av Trude Teige seg til sjangerkjennetegnene for krim?". Se vår film om krimsjangeren: https://www.youtube.com/watch?v=VqmNUGPdzbM

I oppgaven kan du komme inn på dette (blant annet):

  • Krim handler som regel handler det om ett eller flere drap. Gjelder dette også for Svik? (Hint: Ja, men det er mer enn drapene som er mystisk i boka, og som bidrar til å dra handlingen framover. Hva gjør det med romanen at den foregår på to tidsplan, nåtid og andre verdenskrig?)
  • Hovedpersonen i en krim er som regel en etterforsker. Gjelder dette også for Svik? (Hint: Er det helt klart hvem som er hovedpersonen? Er det to? Og i så fall, hvordan er forholdet mellom dem?)
  • Mange krimbøker inneholder samfunnskritikk. Gjelder dette også for Svik, eller er det bare et mordmysterium? (Hint: Se på hvordan boka trekker inn andre verdenskrig.)

Jeg vet ikke hvilke rammer du har fått for din oppgave, men hvis du velger en bok i tillegg til Svik, vil du også kunne sammenligne den med sjangerkjennetegnene for krim, og sammenligne den med Svik. Da får du enda mer "kjøtt på beinet".

Åsmund, Sølvberget


Problemstilling til oppgave om kultur og kulturmøter

Tante Ulrikkes vei

SPØRSMÅL: Hei, jeg skal lage en fordypningsoppgave om kultur. Jeg har lest Tante Ulrikkes vei, men trenger en bok til. Har dere noen forslag til bok og problemstilling?

SVAR: Hei, og takk for spørsmålet. Vi har en liste med bøker om kulturmøter, innvandring og rasisme. Du kan jo ta en kikk på bokforslagene våre der, og se om det er noen av dem du synes ser spennende ut: https://www.xn--slvberget-l8a.no/Laering/Fordypningsoppgave/Emneliste/Boeker-om-kulturmoeter-innvandring-og-rasisme

Det er skrevet en del bøker om møter mellom ulike kulturer i Norge og i verden. En problemstilling som kan fungere nesten samme hvilken bok du velger å lese i tillegg til Tante Ulrikkes vei, er: "Hva er forskjeller og likheter mellom hvordan kulturmøter skildres i Tante Ulrikkes vei og Bok x?"

Da kan du sammenligne personskildringer, språklige virkemidler, miljøskildringer, handlingen - og ikke minst tematikken i de to bøkene.

NB: Kulturmøter vil være motivet i disse bøkene (altså det boken ytre sett "handler om"), men bøkene vil ofte også ha andre temaer som kanskje ikke er like lett å gå øye på. Let etter dem. :-)

Åsmund, Sølvberget


Problemstilling til oppgave om krimbok

SPØRSMÅL: Hva kan en problemstilling være fra en krimbok?

SVAR: Hvis du skal skrive fordypningsoppgave om krim eller ta utgangspunkt i en eller flere krimbøker, kan problemstillingen være hvordan bøkene forholder seg til sjangeren.

  • Hovedpersonen: Er hovedpersonen typisk for krimsjangeren? Er han/hun politimann, detektiv, en annen type etterforsker eller ikke etterforsker i det hele tatt? Kanskje boken ikke har en typisk hovedperson? I så fall, hvorfor ikke, og hva gjør det med leseopplevelsen?
  • Oppbygning: Hvordan er strukturen i romanen? Følger boka/bøkene den klassiske krim-oppskriften med at mordet blir begått tidlig i handlingen, og at det deretter blir oppklart?
  • Underliggende tema: Handler boka om noe mer enn å oppklare en forbrytelse - prøver den også å si noe om et samfunnsspørsmål eller et allment menneskelig tema (sorg, håp, sjalusi, utroskap osv.)?
  • Sjanger-grenser: Er dette en "klassisk" krim som handler om etterforskning av en forbrytelse, eller har den elementer av andre sjangere? Mange krimbøker mikser sjangere, for eksempel ved å trekke inn elementer fra grøss, fantasy og science fiction.

Spørsmålene over egner seg godt hvis du skal skrive om f.eks to bøker fra ulike epoker. Hvis du bruker spørsmålene over til å sammenligne en krim fra tidlig 1900-tall med en som ble skrevet hundre år senere, vil du kanskje finne ulike svar på spørsmålene over. Og da har du et godt utgangspunkt for drøfting når du skriver oppgaven din.

Åsmund, Sølvberget


Minimalistisk litteratur

SPØRSMÅL: I’ve just read Martin Svedman’s Når Jeg drikker. It’s a very impressive story. Authors you recommended in this video are next in my list. So reading Svedman’s book I thought if you can tell to your viewers about minimalism in literature (which is definitely Svedman’s style, I believe), please! Thanks a lot☺️

SVAR: Se vår film om minimalistisk litteratur:




Norsk prosadiktning

SPØRSMÅL: Hello. Can you recommend any Norwegian prose poetry (like Russell Edson)?

SVAR: Se vår film om norsk prosadiktning:

 

Google+