Hopp til hovedinnhold

Fordypningsoppgave om grøss og skrekklitteratur

Fordypningsoppgave om grøss og skrekklitteratur

Grøsserlitteraturens grunnleggende mål er å skremme deg. Men hvordan klarer forfatterne å skape denne redselen, og hva er vi egentlig redde for?

Her er noen tips til deg som skal skrive fordypningsoppgave (tidligere kalt særemne) om grøss og skrekklitteratur.

Grøss og skrekk handler om mer enn monstre, spøkelser og hjemsøkte hus. Sjangeren har en lang historie, men fikk sitt gjennombrudd på 1800-tallet. I denne filmen hjelper vi deg i gang med fordypningsoppgave om grøss og skrekklitteratur:

  • Hva kjennetegner sjangeren?
  • Hva er sjangerens historie?
  • Hvilke forfattere bør du kjenne til?
  • Boktips til deg som skal skrive fordypningsoppgave.
  • Spørsmål du bør stille deg hvis du skriver fordypningsoppgave om grøss og skrekklitteratur.

 

Hva er grøss? 

Det mest typiske i skrekksjangeren er ikke et bestemt tema eller en type karakterer eller handling. Skrekklitteratur handler om en følelse: Redsel. Vi liker å bli skremt, så lenge det er i kontrollerte former. Når du leser en bok, er det ganske kontrollert. Det skumle skjer jo ikke med deg, men med personene i boka.

Hva skaper denne følelsen av skrekk eller fare? Ofte forbinder vi skrekksjangeren med monstre. Vampyrer, varulver, Frankensteins monster, eller en veldig ekkel klovn. Men det er ikke bare monstre som kan gjøre oss redde! Det finnes mange ulike typer redsler.

 

klovn

 

Sjangerskolen er et verktøy for oss bibliotekarer.  Her finnes det en fin gjennomgang av ulike typer sjangere. Der beskrives også skrekksjangeren, sammen med noen gode boktips. I sin gjennomgang av skrekksjangeren som vi finner i Sjangerskolen skrekk, trekker Stig Elvis Furset fram fem ulike typer redsler. Jeg skal presentere de fem typene redsler. Du kan også lese mer om dette i Sjangerskolen (Øyrås og Gudmundsdottir, 2019).

1. Den første typen redsel er redselen for å dø. Denne er nokså selvforklarende. De fleste av oss er redde for å dø.

 

gravstein

 

2. Redsel nummer to er redselen for fysisk smerte. Dette høres kanskje ganske likt ut som redselen for å dø, men det er ikke helt det samme. Denne redselen handler nemlig ikke om å frykte at smerten vil føre til død, men frykten for smerten i seg selv.

3. Redsel for å miste autonomi er litt vanskeligere. Den handler om å være redd for å miste kontrollen over eget liv, å miste egen selvstendighet. Det betyr at du ikke lenger kontrollerer handlingene dine. Et typisk eksempel på dette i skrekklitteraturen er demonisk besettelse. Men denne frykten finner vi ikke bare i typiske grøssere, og den har ikke utelukkende overnaturlige forklaringer.  Vi finner den også i mer thriller-aktige tv-serier og bøker. Et eksempel finnes i tv-serien Ozark.  En mafiaboss truer hovedpersonens familie, og kan dermed tvinge ham til å gjøre uetiske ting. 

4. Redselen for å bli forlatt er en annen type redsel.  Den er ganske menneskelig. Vi er ofte redde for at de vi er glade i, skal dø, eller dra fra oss. I skrekklitteraturen handler denne redselen, derimot, ikke bare om de nære, men om å bli forlatt på jorden. En typisk trope (element) i skrekklitteraturen, som bygger på denne redselen, er historien om det siste gjenlevende mennesket på jorden.

5. Redselen for å miste seg selv til galskapen, kan minne om redselen for å miste autonomi. Igjen handler det om å miste kontrollen over egne handlinger. I dette tilfellet handler det om at du mister kontrollen innenfra. Det handler om å miste kontrollen over sinnet sitt. I denne situasjonen har karakteren ikke lenger kontroll over egne tanker, og i forlengelse har hun ikke kontroll over egne handlinger.  Det er ikke en annen person eller en kraft utenfra som truer karakteren, men noe inni henne selv. Kanskje er det nettopp dette som er det ekleste av alt med denne typen skrekk, den skyldes ikke ytre, men indre krefter. 

Forfatteren kan bruke disse fem redslene for å oppnå målet med skrekklitteraturen: Å gjøre leseren redd.

Grøsserlitteraturen grenser ofte mot andre sjangere som fantasy, krim og science fiction. I grøsset kan det være fantastiske elementer, eller for eksempel en vitenskapsmann som skaper det farlige. Det kan også være mennesker som skaper grøsselementet, helt fritt for overnaturlige elementer.

Suspense - skrekken hales ut i tid

Det viktigste i grøsserlitteraturen, utenom redselen, er suspense. Suspense er redsel utsatt i tid. Det handler om å gjøre leseren skikkelig engstelig. Leseren vet at noe er i ferd med å skje, og at det kan skje når som helst i løpet av disse sidene (Larsen, 2015, s. 34). På norsk kan vi oversette suspense med forhaling eller utsettelse (Tritrans (u.å.). Det er en slags utsettelse av skrekken. Det fører til at du blir skikkelig nervøs, for du vet at snart kommer det farlige. Det engelske uttrykket om at en bok "had me sitting on the edge of my seat" kan være en ganske god beskrivelse av hvordan suspense fungerer. 

Suspense er en form for redsel. Men det er ikke som jump-scares. Det er ikke noe som skjer akkurat NÅ! I stedet er det frykt som utsettes for å gjøre deg redd over lengre tid. Et eksempel på suspense er at leseren vet at det befinner seg en bombe i et rom, uten at noen i rommet vet det. Leseren sitter med frykt og venter på at bomben kan gå av når som helst. 

bombe4

 

To typer grøsserhistorier

Ifølge forfatter Ann Sylvi Larsen (2015, s. 34) oppstår skrekken i en grøsserhistorie av et spørsmål som kan besvares på to måter. 

For eksempel: Overlever helten vår - ja eller nei? Eller: Er det noe overnaturlig som ligger bak at alle disse folkene dør - ja eller nei? Leseren får gjerne ikke vite svarene før på siste side. I alle fall ikke før langt ut i boka. Spørsmålet skaper suspense, dessuten gjør det at leseren ikke kan la være å lese videre. (Larsen, 2015, s. 34). Dette elementet kjenner vi igjen fra krimlitteraturen. I en krimroman får du gjerne ikke vite hvem som har begått mordet, før sent i boken.

Nöel Caroll mener at det finnes (Larsen, 2015, s.34) to typiske plot-strukturer i skrekklitteraturen: 

I den første varianten er det et eller annet som skjer. Som i en krim begynner det gjerne med et mord, eller at noen blir funnet døde. Helten(e) oppdager at det foregår noe overnaturlig. Det er i alle fall tegn på at det kan være det. Autoritetsfigurer er ofte i konflikt med hovedkarakterene, de prøver å for. Autoritetene er ofte voksne, for eksempel foreldre og lærere, hvis heltene er barn. Hvis helten er voksen, er gjerne politi eller ordfører autoritetene. Til slutt må heltene våre møte monsteret i kamp. I denne typen plot er det som regel monsteret som dør, mens heltene overlever. (Larsen, 2015, s. 35). 

Den andre typen plot kalles overskrider-plotet. Her er hovedpersonen en vitenskapsmann. Det begynner gjerne med at han gjennomfører et eksperiment, og forklarer hvorfor det er viktig. Selvfølgelig går eksperimentet galt. Dette går ut over alle som står vitenskapsmannen nær. Det er gjerne et monster som kommer ut av eksperimentet, men det kan også være en pandemi. Deretter må vitenskapsmannen gå i kamp mot det han selv har skapt. I motsetning til den første typen plot, er det gjerne vitenskapsmannen som dør - ikke monsteret. (Larsen, 2015, s. 36).

Undersjangere av grøss

Det finnes flere undersjangere innen grøss. 

De er ofte knyttet til forskjellige typer redsler, eller til ulike monstre som for eksempel vampyrer eller zombier. 

Det finnes også humor-grøss. Også i denne sjangeren ligger det en reell frykt i bunn, men de komiske elementene er nesten like viktige. Et eksempel på dette er et tv-serien og tegneserien iZombie. Handlingen er litt ulik i tv-serien og i tegneserien. I tv-serien er hovedpersonen utdannet lege. Hun blir invitert på en fest og det går ikke spesielt bra... faktisk går det så dårlig at hun våkner opp med et intenst behov for å spise hjerner. Hun har blitt en zombie.

 

izombie

 

For å få tak i hjerner, begynner hun å jobbe på politiets likhus. Hjernene hun spiser tilhører dermed som regel mennesker som har blitt utsatt for en kriminell gjerning. Når hun spiser hjernene får hun minnene til de døde ofrene, noen av ferdighetene deres og ikke minst personlighetstrekk.  

Dette er en morsom serie om en zombie som får ny personlighet hver dag - ofrenes personligheter. Hun løser mordgåter og må prøve å ikke røpe at hun er en zombie. Redselen i denne serien er frykten for at folk skal finne ut at hun er en zombie, og ikke minst frykten for en full zombie-apokalypse.

 

Grøssersjangerens historie

bål

Grøss kalles ofte skrekkfiksjon eller horror. Sjangerens historie er lenger enn man kanskje skulle tro. Du har sikkert hørt i norsktimene veldig mange ganger at litteraturen begynte i det muntlige. Grøsserlitteraturen er intet unntak. Den begynte nemlig i de muntlige eventyrene og sagnene. Disse skulle ha både en oppdragende og skremmende funksjon. Barn skulle skremmes til å oppføre seg. 

Grøssersjangeren lever dessuten videre som muntlig tradisjon i dag! Bare se for deg et leirbål med barn og unge som prøver å skremme hverandre med spøkelseshistorier. Eller tenk på det slitte huset i nabolaget som alle forteller skumle historier om.

I skriftlig tradisjon er det vanlig å si at skrekklitteraturen begynte med den engelske gotiske romantikken på 1700-tallet, men vi finner skrekk-elementer i litteraturen lenge før dette. Til og med Shakespeare har spøkelser og hekser med i sine skuespill!

Selv om det kan være vanskelig å si hva som er første bok i en sjanger,  mente Horace Walpole at hans bok "Slottet Otranto" i alle fall var den første i en ny sjanger. Det nye var at realistiske elementer skulle kombineres med overnaturlige, skrekkaktige elementer. Det skumle skulle inn i en hverdagssituasjon.  Walpole introduserte en del elementer som er helt klassiske i skrekksjangeren i dag, for eksempel skriver han om en uskyldig jente som blir forfulgt av en skummel mann. (Larsen, 2015, s. I dag er jo dette en ordentlig klisjé, men da Walpoles bok utkom var det faktisk noe nytt. (Larsen, 2015, s. 61-62).

De mest kjente gotiske romanene fra denne perioden kom likevel senere enn Walpoles bok. Og de er fortsatt like kjente i dag! Det dreier seg om Mary Shelleys Frankenstein (1818), og Bram Stokers Dracula (1897). Disse to bøkene er ikke bare viktige fordi de er de første store skrekkromanene, de har også etterlatt seg elementer som brukes, og er helt sentrale, i skrekklitteraturen i dag.

I Shelleys tilfelle, er den legendariske grøsserarven overskriderplotet. I hennes bok introduseres vitenskapsmannen som skaper et farlig monster. Dessuten introduserte hun verden til Frankensteins monster, og han dukker jo stadig opp i nye bøker, tegneserier og filmer, samtidig som han finnes i mange bøker, tegneserier og filmer mellom Shelleys og vår tid. 

 

frankensteins monster

 

Bram Stoker introduserte en annen velkjent karakter til skrekklitteraturen, nemlig Dracula. Men Dracula er ikke den eneste skrekkstandarden vi har lånt fra Stokers bok. Han får nemlig også æren for å introdusere Draculas art til skrekklitteraturen, altså vampyren. Som Frankenstein er Dracula en karakter som stadig dukker opp i nye bøker, filmer, tv-serier og tegneserier. Men vampyren ser vi så ofte at det er umulig å finne en fullstendig liste. Noen populærkulturelle eksempler inkluderer Harry Potter, Twilight, Supernatural, The vampire diaries, Buffy the vampire slayer, Interview with the vampire osv., osv. 

Viktige forfattere

Jeg har vært innom noen forfattere, men noen kan ikke nevnes ofte nok: Mary Shelley (1797-1851) og Bram Stoker (1847-1912). I tillegg må jeg nevne H. G. Wells (1866-1946). Selv om han er kjent som science fictionens far, må han også nevnes i forbindelse med skrekklitteraturen. Som vi har sett i Stranger things, kan sci-fi også være skrekk. Hos H. G. Wells er mange av bøkene skrekkaktige. Kanskje er The island of doctor Moreau den aller mest marerittaktige.

island of doctor moreau

 

Den gotiske romantikken kom også til USA, den mest kjente  forfatteren i den amerikanske tradisjonen er Edgar Allan Poe (1809-1849). Han skrev skrekknoveller eller korte skrekkhistorier og skrekkpoesi. Litt utenom det vanlige, altså. Hvis du synes det høres kult ut med skrekkpoesi, bør du også sjekke ut Emily Dickinson (1830-1886). Hun er en annen amerikaner som skrev i gotisk tradisjon. Dickinson skrev blant annet diktet Because I could not stop for death. H. P. Lovecraft (1890-1937), en annen amerikaner, skrev også korte skrekkhistorier.

edgar allen poe

Hvis du er interessert i skrekknoveller eller skrekkpoesi, bør du du sjekke filmene våre om lyrikk og noveller.

Når vi nærmer oss vår egen tid, er det også noen viktige amerikanske forfattere vi må ta med. Stephen King er nok den aller mest kjente. Han har blant annet skrevet It, kanskje historiens skumleste klovn. Anne Rice er sentral i vampyrlitteraturen. Hun har skrevet Interview with the vampire.

I nyere tid må vi nevne Robert Kirkman. Han er perfekt for deg som liker tegneserier. Han står bak tegneserien The walking dead, som også er en tv-serie.

 

walkingdead

Hvis vi skal nærme oss Skandinavia og Norge, er Roald Dahl et sentralt navn. Selv om han er mest kjent for sine barnebøker, som Matilda og Charlie og sjokoladefabrikken, har han også skrevet en del skrekklitteratur. Jeg tenker ikke på Heksene, selv om den kan være ganske skremmende. Roald Dahl skrev nemlig skrekklitteratur for voksne. Noen av skrekknovellene hans kan du lese i boka Et hode kortere og andre hårreisende historier.

Nå ble det veldig mange engelske og amerikanske navn. Men det er dessverre slik at grøss ikke har en sterk tradisjon i Skandinavia. Likevel har vi potensiale! Vi har mye blodig krimlitteratur, så vi tåler nok litt skummel grøss også.

I Skandinavia er det særlig John Ajvide Lindquist (Sverige) som bør nevnes. Men særlig i barnelitteraturen finner vi også eksempler på gode norske grøsserforfattere deriblant Tore Aurstad og Sigbjørn Mostue.  Dessuten må jeg bare nevne A. Audhild Solberg. Hun er kanskje mest kjent for å skrive ungdomsbøkene om Superbitchene, men kom i 2019 ut med en utrolig bra norsk grøsser—Harpa.

Lesetips

Z: en muntlig historie om zombiekrigen av Max Brooks

Det er bare ti år siden zombiekrigen nesten utryddet menneskeheten. Drevet av et ønske om å bevare historien til de overlevende, begir forfatteren seg ut på en reise gjennom herjede land og ødelagte byer for å kartlegge hvordan det hele begynte. Og, ikke minst, for å forstå hvordan man kan hindre det i å skje igjen. Boka du nå holder er basert på dyptpløyende intervjuer med de som overlevde og spilte nøkkelroller i den ti år lange kampen mot de udøde horder. Z er en fremragende journalistisk prestasjon innen moderne amerikansk journalistikk, og står som vår sivilisasjons kanskje fremste vitnesbyrd. Omtalen er utarbeidet av forlaget. Omfang: 393 s. Utgitt i 2012. 

 

z

 

 

Norra Latin: drømmenes skole av Sara Bergmark Elfgren

Hvis du har lest artikkelen eller sett filmen husker du kanskje at selv Shakespeare bruker hekser og spøkelser i sine skuespill? I Norra Latin tas dette til nye høyder. I boka er Norra Latin nemlig en gammel svensk skole, dens teaterlinje er den beste i Sverige.  Men er det noe som spøker på den gamle skolen? Og hva har det hele med Shakespeare’s Midsommernattsdrøm å gjøre? Nyere, skandinavisk ungdomsgrøss. Kanskje litt utenfor malen, men en skatt. Passer godt for de som ikke liker det aller skumleste, samtidig som den gir den rette skrekkfølelsen.  Omtalen er utarbeidet av Sofie B. Andersen. Omfang: 619 s. Utgitt i 2019. 

 

norralatin

 

 

Ting vi mistet i brannen av Mariana Enriquez

Kvinner som setter fyr på seg selv i protest mot vold i hjemmet, tenåringer under press, venner inntil døden, gatebarn, svart magi og en kvinne besatt av en hodeskalle. Alt dette møter vi i Mariana Enriquez’ noveller, som med en sugende kraft drar leseren inn i overraskende hendelsesforløp og uhåndgripelige stemningsleier.

Enriquez er født i Buenos Aires i 1973 og regnes som en av Argentinas aller beste, og dristigste, forfattere i sin generasjon. Boka har vekket stor oppmerksomhet i Argentina, og er under utgivelse av prestisjefylte forlag i over 20 land. Omtalen er utarbeidet av forlaget. Omfang: 214 s. Utgitt i 2017. 

 

ting vi mistet i brannen

 

 

En hjelpende hånd av Gillian Flynn

En utspekulert ung kvinne gjør sitt beste for å overleve ved å begå småsvindel, yte seksuelle tjenester og utgi seg for å være spåkone. En regnfull morgen oppsøkes hun av Susan Burke. Hun trenger hjelp, da livet hennes er i ferd med å rakne. Den unge "spåkonen" er en dreven observatør av mennesker, og diagnostiserer straks Susan som rik og vakker, men ulykkelig - og en lett inntektskilde. Allerede under det første besøket hjemme i Susans gamle herskapshus får hun bange anelser. Hun innser at hun ikke lenger trenger å late som hun tror på spøkelser... Novellen «En hjelpende hånd» ble for første gang utgitt i George R.R. Martins antologi «Rogues». Omtalen er utarbeidet av forlaget. Omfang: 91 s. Utgitt i 2015. 

 

en hjelpende hånd

 

 

Mørke grener av Nikolaj Frobenius

Jo Uddermanns barndomskamerat Georg hadde en foruroligende fascinasjon for katastrofer og død. Men han var også en gutt som vakte mye oppmerksomhet og undring. Var han et offer? Eller et «barn uten sjel»? Som voksen får Jo vite at Georg døde under et fengselsopphold, og han skriver en dokumentarisk roman for å prøve å finne ut av hvem barndomskameraten egentlig var.

Romanen vekker oppsikt, men etter at Jo har snakket om den i et TV-intervju, begynner det å skje uforklarlige ting rundt ham. Bildører på vidt gap, en urovekkende mms fra anonym avsender, et innbrudd der ingenting er stjålet. Etter hvert blir det tydelig: Det er noen som følger med på alt Jo gjør, og som er i ferd med å invadere livet hans – ved hjelp av stadig mer drastiske virkemidler. Omtalen er utarbeidet av forlaget. Omfang: 275 s. Utgitt i 2013. 

 

 

nikolaj frobenius

 

 

It av Stephen King 

Hva er det egentlig som gjør Derry Maine til alt annet enn en trygg by? Hvorfor er det så mange forsvinningssaker i byen?

De vokste opp i Derry Maine, en småby ikke å ulik andre amerikanske småbyer. Det som likevel gjør Derry Maine til en småby utenom det vanlig er noe mørkt og farlig som gjemmer seg i byens bevissthet. En gjeng voksne mennesker som har kommet seg unna byen blir dratt tilbake når de skjønner at noe farlig er på ferde der igjen. Det som de hadde prøvd å glemme, det de en gang hadde rømt fra, er tilbake. En skremmende og spennende roman. Ikke for den lettskremte! IT er en av skrekklitteraturens moderne klassikere. Omtalen er utarbeidet av Sofie B. Andersen. Omfang: 1392. Opprinnelig utgitt i 1986. 

 

it

 

 

Odds forunderlige timer av Dean Koontz

Legenden om Odd Thomas startet i byen Pico Mundo. Ryktene gikk om at en kokk med navnet Odd hadde evnen til å kommunisere med de døde. Med store gaver følger ansvarlighet til å møte store utfordringer. Men intet menneske er skapt for å møte det mørket som nå preger jorden – ikke engang en så forunderlig fyr som Odd Thomas. Omtalen er utarbeidet av forlaget. Omfang: 254 s. Opprinnelig utgitt i 2008. 

 

 

9788202354428

 

 

Legenden om Sleepy Hollow av Irving Washington

"Legenden om Sleepy Hollow" er fortellingen om Ichabod Crane, en overtroisk lærer i en liten småby ved Hudson-elven på begynnelsen av 1800-tallet. Når Ichabod forelsker seg i datteren til den rikeste mannen i byen begynner vanskelighetene. Snart møter han den hodeløse rytteren som hjemsøker skogene i Sleepy Hollow... "Legenden om Sleepy Hollow" av Washington Irving (1783-1859) er en klassiker i amerikansk litteratur og en av de første amerikanske grøssere, full av humor, atmosfære og spenning. Historien er flere ganger filmatisert, senest av regissør Tim Burton med Johnny Depp og Christina Ricci i hovedrollene. Omtalen er utarbeidet av forlaget. Omfang: 76 s.  Denne utgivelsen er fra 2009. 

 

sleepyhollow

 

 

La den rette komme inn av John Ajvide Lindqvist 

En realistisk spenningsroman om vampyrer og hevn. Og om en ung gutts ensomhet. Om det å bli oversett og forbigått, og om hvilke brutale krefter som bor i mennesket. Året er 1981. Livet i Stockholm-forstaden Blackeberg er som vanlig. Folk lever sine hverdagsliv og driver med sitt. Så rykkes tingene ut av sine vante baner. En tenåringsgutt blir funnet drept. Halsen er skåret over, og liket er tømt for blod. Ryktene om et ritualmord sprer seg. Innbyggerne lammes av frykt, men 12 år gamle Oskar fascineres av det bestialske mordet. Uten å være klar over det blir han etter hvert dratt inn i mysteriets mørke sentrum.  Omtalen er utarbeidet av forlaget. Omfang: 521 s. Utgitt i 2005. 

 

 

9788202365479

 

 

De døde ser deg av Alexander Løken

Hvordan er det å være ung i et samfunn der ingen hemmeligheter er trygge og der alle overvåker alle - også de døde?

Seksten år gamle Liv Wiik har en mørk hemmelighet. Hun er nekromantiker – en som kan mane fram de døde.
Everest Brox har skapt seg en formue på å stjele andres hemmeligheter. Jo mer han vet, jo mektigere blir han. Nå vil han bruke Livs evner til å nå nye høyder.
Men Liv er alvorlig syk. Hun har bare et halvt år igjen å leve. Og snart vil hun innse at det finnes verre ting enn å dø … Omtalen er et utdrag av forlagets omtale. Omfang: 303 s. Utgitt i 2017. 

 

de3 døde ser deg

 

 

Nekronauten av Lajla Rolstad

En dunkel høstkveld blir den unge legen Janss oppsøkt av grosserer Grocks datter, Celeste. Hun forteller at grossereren har tedd seg så besynderlig de siste dagene. Øynene hans har mistet alt liv, og han oppfører seg ondt. Dagen etter blir han funnet myrdet. Liket er i en tilstand av langt fremskreden forråtnelse, til tross for at han bare har vært død ett døgn.  

Grossererens død er det først av flere overnaturlige og groteske dødsfall.  

Nekronauten er en stilbevisst grøsser, en beksvart historie fra et gotisk og gåtefullt univers preget av brå død og ukjent liv.  Omtalen er utarbeidet av forlaget. Omfang: 260 s. Utgitt i 2009. 

 

nekronauten

 

 

Svarte-Mathilda av Tor Arve Røssland

Ei ung jente blir funnen knivdrepen i heimen sin. Mordet blir aldri oppklart. Leilegheita som var åstaden for mordet, står tom i 20 år.
Når Elisabeth flyttar inn, tek det ikkje lange tida før ho ser ting mora ikkje ser, og høyrer kviskring mora ikkje høyrer. Elisabeth begynner å grave i historia til drapet, med god hjelp av den nye klassekameraten Philip og bibliotekaren Viggo. Dei kjem over legenda om den demoniske Svarte-Mathilda, som gøymer seg i ein spegel, og som kjem dersom du kallar på henne. Philip trur ikkje på denne historia, og han overtaler Elisabeth til å vere med på å prøve det ut. Omtalen er utarbeidet av forlaget. Boka er første bok i en serie. Omfang: 149 s. Utgitt i 2010.

 

Svarte-Mathilda

 

 

Harpa av A. Audhild Solberg
Norsk grøsser med ekkel stemning. Agnes er fra byen og gruer seg til å tilbringe sommerferien i bygda moren kommer fra. Hun ser for seg at bygdelivet er tregt og kjedelig… dessuten er hun sikker på at hun så noe farlig i skogen sist gang hun var her, noe helt utenom det vanlige. I bygda blir hun fort venn med fetterens bestekompis, Ben. Men noe skummelt skjer i den vesle bygda, onkelen til nabojenta Tyra blir funnet sterkt skadet i skogen. En syk gaupe, mener politiet. Men er det egentlig noe verre, noe langt farligere, som herjer i Elverdal? 

Dette er en lettlest bok med god suspense og spenning. Fortellingen har en norsk folkeeventyr/sagnaktig følelse, og vil gi deg absolutt gåsehud. Selv om dette er en bok skrevet for og om ungdom i ungdomsskolealder er den nokså grotesk, og passer godt for de som er eldre enn det. Ikke for de lettskremte! Omtalen er utarbeidet av Sofie B. Andersen. Omfang: 227 s. Utgitt i 2019. 

 

harpa

 

 

Bildet av Dorian Gray av Oscar Wilde 

Bildet av Dorian Gray er en roman om besettelse, om det gode og det onde, om å ønske seg evig ungdom og skjønnhet uten å tenke på konsekvensene. Kunstneren Basil Hallward er oppslukt av den unge, vakre Dorian Gray, som han maler et portrett av. Når det er ferdig fremmer Dorian Gray sitt ønske om at portrettet skal eldes mens han selv får beholde sin ungdom for alltid. Som en Narsissus eller Faust ser Dorian sitt eget speilbilde og konstaterer at han beholder sin ungdoms skjønnhet mens portrettet eldes. Intens og spennende som en kriminalroman følger vi Dorian Gray som mer og mer likner et monster. Til slutt ønsker han å bryte pakten, men det går ikke helt slik han hadde tenkt seg. Omtalen er et utdrag av forlagets omtale. Omfang: 298 s. Opprinnelig utgitt i 1890. 

 

doriangray

Spørsmål

Til slutt er det viktig å ha noen spørsmål stille til boka du skal lese. Skal du skrive om skrekk, er det naturlig å begynne med de to plotene. Passer boka du leser inn i noen av disse modellene, i så fall hvilken?

Du bør også stille spørsmålet om hvilken redsel denne boka handler mest om. Ofte handler den om mer enn en. Den kan handle om både frykten for å bli alene, og frykten for å dø. Hvis alle andre dør, er det naturlig at du også blir redd for å dø. Likevel kan du prøve å finne ut hvilken redsel som er mest framtredende.

Grøssere grenser ofte mot andre sjangere. Det kan være lurt å spørre hva denne grøsseren ligner på. Fantasy? Science fiction? Krim? Er denne grøsseren mest realistisk, eller mer fantastisk?

Det er også lurt å spørre seg om boka benytter seg av elementer som er typiske for sjangeren. For eksempel monstre, eller kanskje Frankenstein gjør en gjesteopptreden.

Finn også ut om det er noen klisjéer i teksten. Forfatteren kan velge å leke med klisjéene, gjemme dem litt i teksten, eller bare bruke dem ukritisk. Hvorfor tror du forfatteren har valgt å bruke en klisjé? Har hun eventuelt snudd på, eller eksperimentert med klisjéen? Hvorfor? 

Sjangerkjennetegn brukes fordi de er typiske for sjangeren, men det er ofte ikke den eneste grunnen til at de brukes. Prøv å finne ut hvorfor.

Dessuten skal du kanskje lese mer enn én bok i sjangeren. Det kan være lurt å sammenligne dem. Er den ene mer typisk grøsser enn den andre? Er den ene mer realistisk og den andre mer fantastisk?

Lykke til med fordypningsoppgaven!

Kilder: 

Gudmunddottir, D. og Øyrås, V. (2019). Sjangerskolen skrekk. Hentet fra: https://www.yumpu.com/no/document/view/62727681/sjangerskolen-skrekk

Larsen, Ann Sylvi (2015). Gode grøss: om skrekkfiksjon for og av barn. Oslo: Universitetsforlaget

Suspense (u.å.). I Tritrans. Hentet fra: https://www.tritrans.net/cgibin/translateno.cgi?spraak=Engelsk&Fra=suspense&button=Oversett%21

Google+