Lettleste bøker
Her er listen over skolesamlingens lettleste serier.
Baugstø, Line: Spåkona (15 eks.) Lisa og Ane har fått lov til å være alene på tivoli! Her er det masse gøy, men hva skjer når de to jentene prøver å finne ut hva som er på baksiden av alle de fine vognene? Her møter de plutselig en litt skummel spåkone, som kanskje ikke har lov til å være der engang? Den hvite lesehesten som passer for barn som går i 1.-2. klasse. Bøkene er illustrerte.
Baugstø, Line: Kaja og Stine og mysteriet i skogen (15 eks.) Kaja og Stine er på tur i skogen med klassen da de kommer forbi et gammelt hus. Det er forfallent, og det er fullt av søppel der. Lærer Jon sier at politiet gjerne vil ha tips om hvem som har gjort det. Dermed er det duket for en ny sak for To små blå. Kaja og Stine sniker seg bort fra klassen og til huset - og da dukker det opp en gammel dame. Hun hjelper dem, og i all søpla finner de et brev med et navn på. Det er sikkert søppelforbryteren! Kaja og Stine løper fornøyd avgårde, men hvor er det blitt av klassen? Og plutselig dukker den gamle damen opp igjen ... Dette er den sjette boken om Kaja og Stine i serien Den hvite lesehesten for barn i 1.-2. klasse. Bøkene er illustrert av Flu Hartberg. Den hvite lesehesten er for barn som går i 1.-2. klasse. Bøkene er illustrerte.
Berggren, Arne: Gutten som hatet fotball (15 eks.) Fotball er en populær idrett som mange små og store elsker, men det er ikke alle som liker denne idretten og da faller man fort utenfor. Peter liker ikke fotball, selv om han har forsøkt det han kan er han fortsatt like anti. Peter må finne en vei utenom fotballen for å bli en del av gjengen. Boka har mange fargerike illustrasjoner, små og store bokstaver, korte setninger og enkel tekst. Den oransje lesehesten er for barn som går i 3.-4. klasse. Bøkene er illustrerte.
Berggren, Arne: Spllet (30 eks.) Det Mons er flinkest til her i verden er å spille dataspill. Ikke alle er like fornøyd med at han bruker så mye tid på dataspill, faren synes det er tull og bortkastet tid. Han vil heller at Mons skal ha seg ut i skogen eller på fotballbanen, men Mons liker ikke fotball. En dag får far til Mons problemer på jobben. Den eneste som ser ut til å kunne hjelpe ham ut av trøbbelet er Mons og hans dataspillkunnskaper. Boka har mange fargerike illustrasjoner, små og store bokstaver, korte setninger og enkel tekst. Den oransje lesehesten er for barn som går i 3.-4. klasse. Bøkene er illustrerte.
Blomquist, Lise: Taekwondo er tøffest (30 eks. + lydbok) Jonathan blir kalt for Pingla, fordi han ikke driver med noen ting. Han er redd for å dumme seg ut og vil derfor ikke spille fotball, svømme eller drive med inneklatring slik de andre i klassen gjør. Men en dag ser han en plakat i skolegården om taekwondo, det vil han prøve. Når han kommer på første trening oppdager han at Sluggen som han er litt redd for også har begynt. Han har mest lyst til å stikke av, men så bestemmer han seg for å være modig. I teksten er det en del informasjon om sporten taekwondo som ord og uttrykk og hvordan noen av øvelsene skal gjennomføres. Bakerst er det en faktadel om taekwondo. Leseløver er for barn 10-12 år. Bøkene er illustrerte.
Bosse, Sarah: 5 spennende spøkelseshistorier (10 eks.) Kongen får ikke sove fordi det er så merkelig stille på slottet. Hva er det i veien med slottsspøkelset? Hvorfor knirker det ikke i en eneste dør, hvorfor høres ingen rasling med kjettinger? Kongen går og er bekymret, han går opp i tårnet for å besøke spøkelset. Der får han et skikkelig vanskelig oppdrag. I denne boken finner du fem spøkelseshistorier for små grøsserelskere. Denne "Kenguboken" passer for de aller yngste leserne, fra ca. 5 år og oppover. Historiene er morsomme og ikke for lange. Mange viktige ord er byttet ut med tegninger. Skriften er satt med versaler, teksten har tydelig avsnittsinndeling. Boken er rikt illustrert med fargetegninger. Kengubok.
Bross, Helena: En hemmelig venn (15 eks.) Alle i klassen har fått en hemmelig venn som de skal være ekstra snille mot i en hel uke. Oscar har fått Maja som hemmelig venn og han tenker ut ulike snille ting han kan gjøre. Men han vet ikke hva hun liker. "Klasse 1b" er en lettlest serie for barn som har begynt å lese selv. Serien består av frittstående bøker, der en eller flere av elevene i klasse 1b er hovedperson-/er i fortellingen. Bøkene har fargerike illustrasjoner, korte linjer og gode teksttyper som passer fint til målgruppen. Lettlest for småskoletrinnet.
Bross, Helena: Det spøker på skolen (15 eks.) Fortelling. Siri, Live og Viktor skal begynne i første klasse. De gleder seg til å få utdelt bøker, lære å skrive og å treffe den søte læreren, Clara. Men de gruer seg litt også, for storebror til Viktor sier at det spøker på skolen, at det forsvinner barn fra kjelleren. "Gøy å lese" er en lettlest serie for barn som har begynt å lese selv. Serien består av frittstående bøker, der en eller flere av elevene i klasse 1b er hovedperson-/er i fortellingen. Bøkene har fargerike illustrasjoner, korte linjer og gode teksttyper som passer fint til målgruppen. Lettlest for småskoletrinnet.
Bross, Helena: Nye bestevenner (15 eks.) Aksel og Omar møtes første gang når Aksel begynner i klassen til Omar. Aksel hjelper Omar med å løse en vanskelig situasjon, uten at de voksne på skolen merker det. Serien "Solgata 1" består av lettleste bøker med korte setninger og enkle ord i versaler. Fargeillustrasjonene gjenspeiler budskapet i teksten og gjør det enklere å forstå innholdet. Lettlest for småskoletrinnet.
Bross, Helena: Vi vil ha disko (20 eks.) Klassen har bestemt at de vil ha disko. De vil danse, spise popkorn og ha morsomme leker. Alle er enige, bortsett fra Frank og Oscar, for de kan ikke danse. Heldigvis får de hjelp av gymlærer Robert. Lettlest for småskoletrinnet.
Bross, Helena: Nattspioner (15 eks.) Kevin og Dina er naboer og venner. I natt skal de sove i telt i hagen. De har med seg lommelykt og tegneserier og spionerer på folk som går forbi. Midt på natta på Kevin ut for å tisse, og da ser han en mystisk mann som sniker seg mot Dinas hus. Dette er den første boka om Kevin og Dina. Lettlest for småskoletrinnet.
Bross, Helena: Lommetyver i byen (15 eks.) Kevin og Camilla er i byen og handler da lommetjuver stjeler Camillas lommebok. Kevin kommer på at noen jenter skumpet borti dem, og lurer på om det kan ha vært tjuvene. Sammen med Dina setter Kevin seg på torget for å se om han kan kjenne dem igjen. Dette er den andre boka om Kevin og Dina. Lettlest for småskoletrinnet.
Bross, Helena: For en vikar (15 eks.) Clara er lærer i klasse 1b. Hun skal ha baby, og klassen må få en vikar. Clara føder ei lita jente litt for tidlig, og vikaren som skal overta for henne kan ikke begynne ennå. Klassen vil ikke ha vikar. De får en som heter Vidar, som er sur hele tiden. Men så kommer Petter, vikaren de egentlig skal ha, og han er morsom og lager rare stemmer. "Klassen min" er en lettlest serie for barn som har begynt å lese selv Bøkene har fargerike illustrasjoner, korte linjer og gode teksttyper som passer fint til målgruppen. Lettlest for småskoletrinnet.
Bross, Helena: Verdens beste venn (15 eks.) Blant barna i Klassen min står et eget kjæledyr aller øverst på ønskelista. Martin lengter etter en egen hund. Han og hunden skal være bestevenner og gjøre masse gøy sammen. Heldigvis kjenner naboen en mann som har valper til salgs. Hele familien vil ha den valpen som heter Bobo. Martin er overlykkelig! Men når Bobo kommer hjem, er han liten og redd og gjør slett ikke som Martin vil. Helena Bross populære serie er skrevet på en enkel og direkte måte som passer perfekt for ferske lesere. De 17 frittstående bøkene forteller om vennskap og hverdag på en overbevisende humoristisk og gjenkjennelig måte. Lettlest for småskoletrinnet.
Bross, Helena: Venner igjen (15 eks.) Siri og Live er bestevenninner. Live låner det nye, fine viskelæret til Siri, og ødelegger den ene vingen. Siri blir rasende når hun oppdager at favorittviskelæret er ødelagt. Live er lei seg og Siri er lei seg. Det er trist å være uvenner. Så skal Siri ha bursdag og inviterer hele klassen. Lettlest for småskoletrinnet.
Bross, Helena: Småkrypjakten (15 eks.) Det er gøy å gå på småkrypjakt. Live og Maja er i samme gruppe. De tar vare på alle kryp de finner i en liten boks. Men hvorfor klør det sånn i hodet? Kanskje det er en maur? Læreren ser etter, og nei! Maja har fått lus! Snart viser det seg at det er flere i klassen som har lus – selv de som vasker håret hver dag. Da kan de jo avluses sammen – og det er jo litt gøy! Lettlest for småskoletrinnet.
Bråtebekken, Christian: Birger bilberger og burgermysteriet (15 eks.) Birger bilberger bor i Bergen. Han hjelper innbyggerne i byen når de har problemer med bilen sin. Birger bor nede ved Bryggen, men bak huset hans er det en mørk og trang bakgate med en burgersjappe. Hver kveld kl. 20.00 skjer det noen mystisk i burgersjappa, søppelsekker flyr, en jente svever over bakken, og en jentekropp er delt i to. En kveld blir Birger ringt etter, han må komme til parken for å hjelp en mann med en mørk og dyster stemme. Det er et skummelt og underlig oppdrag. Den oransje lesehesten er for barn som går i 3.-4. klasse. Bøkene er illustrerte.
Colfer, Eoin: Historien om Potet-Isaksen (15 eks. + lydbok) Dere må ikke sende oss på biblioteket," sa Tobben bedende. "Det er altfor farlig". "Farlig? Hva mener du med at biblioteket er farlig?" "Det er ikke biblioteket," hvisket Tobben. "Det er bibliotekaren." "Fru Isaksen?" sa mamma. "Hun er da en hyggelig, gammel dame." Problemet med voksne er at de bare ser ting fra utsiden. Vi barn vet hva som er sant. "Hun har en potetskyter under disken," forklarer Tobben. "Et gassdrevet gevær som hun kan lade med poteter. Hvis barna lager så mye som en lyd på biblioteket, så skyter hun poteter på dem. Det er derfor vi kaller henne Potet-Isaksen. Leseløver er for barn 10-12 år. Bøkene er illustrerte.
Eriksen, Endre Lund: Pelle blir rappa (15 eks.) Tords kosehund, Pelle, er sporløst borte. Tord får et trusselbrev der det står at han må bruke alle sparepengene sine for å få Pelle tilbake. Tord og storesøsteren Sunniva setter i gang en storstilt jakt for å finne den mystiske tyven. Bøkene i serien "Den lille lesehesten" er beregnet for barn i 1.-2. klasse, har fargerike illustrasjoner, store bokstaver, korte setninger og enkel tekst.
Ersland, Bjørn Arild H.: Pølseidioten (15 eks.) Lars og Pølsa ligger på gulvet og kikker på jentene som dusjer. Det vil si Pølsa gjør det, men Lars våger seg til etter hvert. Lars er forelsket i Live og når han ser henne naken i dusjen blir han enda mer betatt. Han bare simpelthen elsker Live, men det vet hun ikke. Hun vet heller ikke at han ligger og smugtitter på henne. Men så ødelegger Pløsa alt. Høyt og tydelig roper han "Ser du på jentene i dusjen, Lars?" Lars er ikke i tvil om at Live hørte hva pølseidioten ropte. Dette er en fortelling om forelskelse og vennskap, forviklinger og spenninger. Løve Pluss er skrevet for de mest øvede Leseløve leserne. Bøkene har mindre bokstaver og litt mer omfattende tekst. Språklig og innholdsmessig er tekstene mer utfordrende. Løvepluss. Lettlest/spenning for mellomtrinnet.
Ersland, Bjørn Arild H.: 27 grader på strand (15 eks.) Pølsa er like irriterende som før, og Lars er minst like forelsket i Live. Og Live, hun er minst like vakker som før. Det er sommer og sol, og Lars er så forelsket at han ikke vet hvor hans skal gjøre av seg. 27 grader på stranda er en skikkelig sommerferiebok. Forelskelse og vennskap, vist fram gjennom hverdagslige og sommerlige scener i skjærgården. Boka er en frittstående oppfølger til Pølseidioten (2007). Løvepluss Lettlest/spenning for mellomtrinnet.
Funke, Cornelia: Dyrefortellinger (15 eks. + lydbok) Inneholder seks små fortellinger med forskjellige dyr i hovedrollene. Her møter vi høna Salambo som skal ha kyllinger, elefanten Bella som får nok og rømmer fra sirkuset, hunden Tiger og katten Leo, nymfeparakitten Kalif, Fluevennen Albert og Grizzly som må bo på et hundehjem og ønsker seg et menneske. Leseløver er for barn 10-12 år. Bøkene er illustrerte.
Funke, Cornelia: Måneskinsdragen (Leseløver er for barn 10-12 år. Bøkene er illustrerte.15 eks.) En bitte liten ridder og en drage hopper ut av boka Filip leser. De jager hverandre rundt i rommet, og snart er han selv like liten. Nå blir både Filip og dragen jaget av ridderen, og de må lure ridderen for å klare seg. Leseløver er for barn 10-12 år. Bøkene er illustrerte.
Gaiman, Neil: Ulvene i veggen (30 eks.) Lucy er overbevist om at det er ulver i veggene i huset der hun bor. Foreldrene hennes tror at lydene de hører, er mus eller rotter. Broren hennes tror det er flaggermus. Men de tar feil! Lucy har rett - det er ulver. Og om natten kommer de ut av veggene og driver familien på flukt. De må bo i hagen, mens ulvene har fest i huset og spiser syltetøyet deres, leker med datamaskinen, ser på tv og danser. Bøkene i serien ”Den svarte lesehesten” er beregnet for barn som behersker leseteknikken. Bøkene er gjennomillustrerte, har små og store bokstaver, korte setninger og enkel tekst. Historiene er både spennende og litt nifse. Lettlest roman for mellomtrinnet. Lesehesten.
Garvang, Arne: Det røde huset i skogen (30 eks.+ lydbok) Spenning. Hanne og familien hennes flytter ut på landet til et lite rødt hus i skogen. Det har moren hennes drømt om å gjøre lenge. Men det viser seg etter hvert at huset verken er lite eller særlig koselig, for det spøker der. Det spøker så mye i huset at selv Hannes mamma innser at det ikke er særlig hyggelig å bo i det røde huset i skogen. Bøkene i serien ”Den svarte lesehesten” er beregnet for barn som behersker leseteknikken. Bøkene er gjennomillustrerte, har små og store bokstaver, korte setninger og enkel tekst. Historiene er både spennende og litt nifse. Lettlest spøkelseshistorie for mellomtrinnet. Lesehesten.
Gjerstad, Ragnhild: Herr Bjørn i skapet (15 eks.) Skummel alene hjemme historie for nybegynnerleseren. Pus og Pia er alene hjemme. Pia er syk. Da hører de noe! Skumle, rare lyder fra skapet i gangen. Hva kan det være? Pia er redd. De åpner døren og oppdager en diger bjørn som er veldig sulten. Boka er for barn som akkurat har lært å lese.
Gregor, Sigrid: Hekse-ABC (10 eks.) Lettlest. Kengubok i nivå 1: Tekster er satt med versaler, og flere sentrale ord er erstattet med bilder. I ”Hekse-ABC” kan man lese tre historier om heksa Agathe som finner en gammel tryllebok. Men hun kan ikke lese, og bokstavene rømmer når hun åpner boka. Her kan man bli med å jakte på bokstavene og lære å lage en ekte bokstavsuppe. Kengubok.
Grolik, Marius: 5 fartsfylte fotballhistorier (10 eks.) Tekster er satt med versaler, og flere sentrale ord er erstattet med bilder. I "5 fartsfylte fotballhistorier" møter vi blant andre Ingrid som skyter ballen inn i en hage der barna tror det bor en heks, Alexander som mister shortsen midt under en kamp og flere andre. Kengubok.
Guldager, Katrine Marie: Nynne og Karin (15 eks.) Bestevenninnene Nynne og Karin er alltid sammen. En dag begynner det ei ny jente i klassen deres, Celine. Hun kan snakke fransk og går i fine klær. Karin blir venninne med Celine. Men kan man ha to venninner samtidig? Boka har fargerike illustrasjoner, store bokstaver, korte setninger og enkel tekst. Lettlest for småskoletrinnet
Hagerup, Klaus: Superdrømmeren (14 eks.) Sebastian Olsen blir til Superdrømmeren om natta når han har på seg den nye pyjamasen med S på. Han drømmer at han gjør supermobberen Tobben snill i drømmene sine. Bøkene i serien "Den lille lesehesten" er beregnet for barn i 1.-2. klasse, har fargerike illustrasjoner, store bokstaver, korte setninger og enkel tekst.
Halling, Thomas: Bli sammen (10 eks.) Lettlest. Kalle er elleve år og går i femte. En dag kommer Ellen inn døra til klasserommet og Kalle vet at han er forelsket. Men hvordan blir man sammen? Dette er en enkel, spennende og lettlest bok som i tekst og tegninger tar Kalle og Ellens utfordringer på kornet. Boka har korte linjer og stor skrift. Leseløve.
Halling, Thomas: Holde sammen (10 eks.) Kalle og Ellen er kjærester. Det har de vært en stund, men mye har skjedd den tiden de har vært sammen. Kalle tror det skal bli en stille og rolig uke, men så dukker det opp en del uforutsette ting. Hjemme hos Leo har jentene My og Emma låst seg inn på do og sender melding til Leo om at My ønsker å bli sammen med Leo og Emma med Kalle. Kalle er fortsatt sammen med Ellen, men så får han et brev der hun gjør det slutt. Det blir med andre ord en uke med mange forviklinger. Dette er en enkel, spennende og lettlest bok med korte linjer og stor skrift. Lettlest for småskole-/mellomtrinnet. Leseløve. 2006.
Halling, Thomas: Reise sammen (15 eks.) Roman. Dette er tredje bok om kjæresteparet Kalle og Ellen som går i klasse 5 B. Denne gang skal hele klassen deres reise på klassetur. Eventyret begynner allerede på toget. Der treffer de nemlig en klasse til. Dette er en enkel, spennende og lettlest bok med korte linjer og stor skrift. Lettlest for småskole-/mellomtrinnet. Leseløve.
Hellstenius, Axel: Full krig (10 eks.) Handlingen i "Full krig" settes i gang av at den ekle gym læreren Nils Arne ydmyker Bønna i gym timen. Bønna og de tre beste kameratene hans bestemmer seg for å ta hevn. Det er bare ikke så lett, når Nils Arne er sjef for den lokale Heimevern troppen! Snart er det full krig... Løve pluss
Hellstenius, Axel: Hardt vær (23 eks.) Det er vår. Bønna vil starte badesesongen med et hopp fra Panter´n, det kuleste hoppe- og stupestedet i fjorden. Han har fått låne båt av onkelen sin, sier han i hvert fall. På vei til øya er de innom Tangodden og plukker opp tre jenter. Noe foregår mellom jentene, men guttene forstår ikke helt hva. Utover dagen blåser det opp til skikkelig hardt vær. Øyturen blir noe helt annet enn det guttene har planlagt.
Hellstenius, Axel: Høyt spill (18 eks.) Gutta får det gamle hønsehuset som står i hagen til Eivind. Der kan de være for seg selv. Eivind og Petter prøver å holde Bønna utenfor. De har ikke tilgitt ham for hans siste gærne prosjekter. Men Bønna ville ikke vært med uansett. Han syns at spillene deres er barnslige og får i stand et helt annet spill. Dette er tredje bok om Bønna og gjengen.
Hokus Bokus 1+2 "ABC Hokus Bokus" består av 18 lettleste hefter samlet i en pappkassett. Lesebøkene har svært enkle øvingstekster for den som holder på å lære seg kunsten å lese. Dette er en systematisk oppbygd serie med klar progresjon etter lydmetoden, og så snart elevene har lært ni-ti bokstaver, kan de faktisk lese de første bøkene. Serien bygges ut etter hvert som flere bokstaver læres, og i hver bok vil det stå en forklaring til lærer/foresatt om innhold, omfang og læringsmål. Bøkene følger i stor grad samme bokstavprogram som Skjelfjords "Min ABC" og Inger Thorstensen Tømtes Skriftsformingsserie". Heftene kan brukes i stedet for en tradisjonell ABC, eller som et supplement for å utvide lesetilbudet. Teksten i bøkene gjengis både med vanlig trykt skrift og store bokstaver.
"Hokus Bokus 2" består av 18 lettleste hefter og et idéhefte samlet i en pappkassett. Serien er inndelt i tre nivåer ut fra tekstmengde og vanskelighetsgrad. Leseheftene har humoristiske illustrasjoner og inneholder alt fra helt enkle øvelsestekster på én til to linjer per oppslag (med homonymer, rim, framlyd m.m.), til litt vanskeligere tekster, noen skrevet på rim. Idéheftet skal gi den voksne tips om hvordan barnet kan støttes i leseutviklingen.
Jensen, Jørn: Kasper på inne banen (20 eks.) Kasper og fotballvennene lager sitt eget lag og deltar i by turneringen. De spiller mot tre lag og vinner sin pulje. Også finalen vinner de, selv om de blir hardt pressa. Guttene vinner sko og bager og gleder seg til turneringa neste uke. Da kan de vinne pengepremier. Fotballøve.
Jensen, Jørn: Kasper på prøvetrening (10 eks.) Dette er niende bok om Kasper. RB spiller kamp mot Broby. Kasper scorer noen fine mål. Broby er i en høyere divisjon enn RB, men RB vinner. Kasper får prøvespille for Broby. Det går fint. Hvis han vil, kan han skifte klubb. Men vennen hans spiller i RB. Kasper må velge. Fotballøve.
Jensen, Jørn: Kasper bruker hodet (10 eks.) Treneren sier at Kasper må bruke hodet og nikke ballen i mål, men Kasper vil ikke, han tror det vil gjøre vondt. Hele laget øver på nikkingen, og det viser seg at det ikke gjør særlig vondt likevel. Kasper bestemmer seg for at han ikke skal være redd for å bruke hodet på neste fotballkamp.
Jensen, Jørn: Kasper trener på selfinten (10 eks.) Kasper oppdager at han kan lure motspilleren hvis han nikker ballen flere ganger etter hverandre. Morsomt og lurt, og ganske irriterende for motstanderne. Men det er vanskelig, og fryktelig dumt hvis man mister ballen.
Jensen, Jørn: Mia og Mette i den store hallen (9 eks.) Dette er femte bok om Mia og Mette. Damelagene til SIF og FIF skal spille divisjonskamp. Jentelagene til hver av idrettsforeningene skal spille forkamp. Mia og Mette skal spille i den store hallen for første gang. Det er mange mennesker der, og jentene er nervøse. Håndballøve
Jensen, Jørn: Mia og Mette på legevakta (9 eks.) Dette er sjette bok om Mia og Mette. SIF spiller kamp. Det kommer en høy ball. Mia får tak i den. Hun dribler oppover mot mål. Det kommer en jente imot henne. Mia lager en finte. Men så vrir hun foten og faller. Mia må på legevakten. Moren og Mette følger henne. Håndballøve
Jensen, Jørn: Stian på sykkelløp (15 eks.) Historiene om Stian og hans far handler om morsomme små hverdagssituasjoner der Stian må ordne opp når faren roter det til. Denne gangen skal de være med i sykkelløp, men kommer for sent til start. Handlingen er enkel og humoristisk. Setningene er korte med få ord på hver linje. Teksten er satt med versaler. Forfatteren er lærer og talepedagog. Min første leseløve.
Jensen, Jørn: Stian på sirkus (15 eks.) Historiene om Stian og hans far er morsomme små hverdagssituasjoner der Stian må ordne opp når faren roter det til. Denne gangen er Stian på sirkus med faren. Faren lar seg rive med når damen med hestene inviterer publikum til å ri stående på hestene. Selv om faren syntes det var skummelt med trapeskunstnerne stiller han altså opp på hesteryggen. Han klarer seg ganske bra, men så plutselig blir han heist opp og sikkerhetslinen han har på seg, setter seg fast oppunder taket. Handlingen er enkel og humoristisk, setningene korte med få ord på hver linje og teksten er satt med versaler. Tekst på bokmål. Lettlest for småskoletrinnet.
Jensen, Jørn: Vi skal vinne (15 eks. + lydbok) Jeppe og Oliver drømmer om å lage et fotballag på skolen som kan stille på idrettsdagen i turneringen mot naboskolene, men da må de først samle nok spillere – både gutter og jenter. Benny i klassen sier at jenter ikke kan spille fotball, men da har han ikke sett Louise spille! Fotballøve.
Johannessen, Elisabeth: Prinsessen på fjerten (15 eks.) Det var en gang en prinsesse som hadde et problem, ikke med en ert men med en fjert. Hun var så fisefin og fjong, og ville gjerne gjøre seg bedre enn hun var. Derfor måtte selv en fjert temmes. Men til sist sprekker det, og det så det høres over hele kongeriket. Teksten er skrevet på rim og humørfylte illustrasjoner følger versene. Setningene i boka er korte. Det er få ord på hver linje og teksten er satt med versaler. Lettlestbok for småskoletrinnet.
Kjetun, Mari: Helt Max i dyreparken (15 eks.) Verdens villeste rollebytte! Har du hørt om pappaen som trengte fri fra familien, byttet plass med sjiraffen og ble en attraksjon i dyreparken? Alt begynte den dagen Max fikk seg en langstrakt venn og pappa pratet med en ensom dyrepasser. En fornøyelig lettlest fortelling om hvor vanskelig det er uten heis, med små balkonger, nye matvaner, faste morgenrutiner og en mamma som er lei av TV-sporten.
Kjetun, Mari: Helt Max i Afrika (15 eks.) Max skal til Afrika i vinterferien. Heldigvis får bestevennen, sjiraffen, bli med. Men Afrika er skikkelig farlig for en dyreparksjiraff, og krokodilletrikset går virkelig ikke helt etter planen! En supermorsom fortelling for ferske lesere.
Kjærstad, Jan: Jakten på de skjulte vaffelhjertene (15 eks.) Marit og Jon-Jon holder på å flytte inn i en blokkleilighet, men når de ser blokka synes de den ser kjedelig og trist ut. De er overbevist om at det bare er kjedelige folk som bor der også. Pappa prøver å muntre opp barna og foreslår at de skal lage vafler, men så er det lørdag kveld og alle butikkene er stengt. Marit og Jon-Jon blir sendt ut i oppgangen for å spørre naboene om de kan hjelpe dem med ingredienser til vaflene. De oppdager at det er mange spennende naboer i blokka, og alle som har bidratt med ingredienser blir invitert på vaffelfest. Det er utrolig hva et vaffelhjerte kan utrette! Bøkene i serien "Lesehesten" er beregnet på barn i 3.-4. klasse som har lært både små og store bokstaver. Bøkene har mange fargerike illustrasjoner, små og store bokstaver, korte setninger og enkel tekst.
Klepp, Anneli: Tor gjemmer seg (15 eks.) Mia og Tor er verdens beste venner! Likevel oppstår konflikter og vanskelige situasjoner. Boka er for barn som akkurat har lært å lese.
Klepp, Anneli: Kåre og Ville måler (15 eks.) Spinnvill humorfortelling for nybegynnerleseren Ville og Kåre har funnet en meterstokk. Nå kan de måle alt! Det er kanskje ikke helt opplagt hvordan man måler en vedstabel eller et blomsterbed eller vann. Men Ville og Kåre vet råd. Mors øyne blir store. Veldig store. For et rot, sier hun.
Klepp, Anneli: Mia blir spion (15 eks.) Mia vil leke med Tor, men han svarer at han ikke kan fordi han får besøk. Da Mia spør hvem som kommer på besøk blir han helt rød, og sier ha det. Det Tor ikke vil fortelle Mia er at han får besøk av Anne. Først synes Mia at Tor er rar. Deretter blir hun redd, for tenk om hun mister bestevennen sin. Mia må bli spion for å finne ut av det. "Lesestart" er en serie for de helt ferske leserne. Bøkene har korte linjer og lite tekst på hvert oppslag. Fortellingene er på ca. 400 til 600 ord og er utstyrt med mange illustrasjoner. Fortelling for småskoletrinnet.
Kuhn, Camilla: Egil og pappa treffer elgen (15 eks.) Egil og pappa på guttetur Egil og pappa er alene hele helgen. De bestemmer seg for en tøff tur i skogen. Det blir litt av en tur! Lettlest og fantasifull historie det er gøy å lese.
Kuhn, Camilla: Jon og flua (15 eks.) Jon redder en flue fra den sikre drukningsdøden i badekaret. Flua blir så glad at den følger etter Jon over alt. Det kan til tider bli ganske slitsomt med en flue summende foran nesa hele tiden. Flua er der når han spiller fotball, og når han spiser mat. Jon må finne en lur måte å bli kvitt den på. Setningene i boka er korte, og det er få ord på hver linje. Lettlestbok for småskole-/mellomtrinnet.
Larsen, Dag: Hassan og Taxi (15 eks.) Hassan er drosjesjåfør. En dag han sitter ved drosjebua og ser utover byen, oppdager han en katt på et av hustakene. Hassan og katten blir venner, katten får navnet Taxi og er med Hassan overalt. Taxi blir dagens helt når han redder Hassan etter en utforkjøring. Bøkene i serien "Den lille lesehesten" er beregnet for barn i 1.-2. klasse, har fargerike illustrasjoner, store bokstaver, korte setninger og enkel tekst.
Lindboe, Karin Klinge: Den mystiske posen (14 eks.) En dag Sam er på vei hjem fra skolen kommer en bil kjørende i full fart. Bilen slakker opp litt på farten, ruller ned vinduet og hiver ut en pose. Sam åpner posen og finner en liten kattunge. Han tar med kattungen til vennene sine, men verken Anna eller Gustav kan beholde katten. Det kan ikke Sam heller for han er allergisk for katter, så de må finne noen andre som kan ha katten. Bøkene i serien "Den lille lesehesten" er beregnet for barn i 1.-2. klasse, har fargerike illustrasjoner, store bokstaver, korte setninger og enkel tekst.
Lindboe, Karin Klinge: Den lille ville grisen (15 eks.) Sam besøker grisungene på gården til tanten sin. Han tar med seg den minste grisungen ut for å leke. Plutselig blir den helt vill. Den løper alt den kan, og Sam klarer ikke å nå den igjen.
Lindboe, Karin Klinge: Sam og Noa vil fange en hoggorm (15 eks.) Sam og Noa havner stadig i spennende situasjoner. Denne gang er de på hoggormjakt. I tillegg får man tips om hva man skal gjøre om man treffer på en hoggorm. Boka har fargerike illustrasjoner, store bokstaver, korte setninger og enkel tekst. Lettlest for småskoletrinnet.
Lindell, Unni: Kyss meg på tirsdag (15 eks.+ lydbok) På tirsdag har Bo lovet at han skal kysse tre jenter i bøttekottet. Bo er helt ny i klassen, har brunt hår og tøffe klær. Jentene trekker lodd om hvem som skal få kysse ham, og det er Elise, Mari og Ella som er de utvalgte. Ella både gruer og gleder seg, for hun er forelsket i Bo. Det er både spennende og skummelt, alt på en gang. Boka har mange fargerike illustrasjoner, små og store bokstaver, korte setninger og enkel tekst. Lettlest roman for småskole-/mellomtrinnet.
Lindel, Unni: Love, du liksom! (15 eks.) Ella og Christina er på ferie i Syden sammen med familien. Det er også Olav, og på stranden møter de to spanske gutter, Juan og Xavier. Christina synes det er veldig urettferdig at Ella er kjæreste med både Olav og Xavier, mens hun må ta til takke med Juan som er yngre og lavere enn henne. Nok en gang handler det om Ella og kjærligheten og om å tekkes guttene. Roman for småskole/barnetrinnet.
Ljunggren, Magnus: Den grusomme dragen (15 eks.) Egon skal lære seg å fekte på Ridderskolen. Men treningen blir avbrutt da alle de voksne må ut på dragejakt. Fiona synes det er urettferdig at ingen barn får bli med. Sammen med Egon og Urban begir hun seg ut på sin egen dragejakt. En blanding av ridderliv og skolemiljø for jenter og gutter som akkurat har begynt å lese selv. Underholdende lesning med fartsfylte og tøffe illustrasjoner om de tre vennene Egon, Fiona og Urban som går på Ridderskolen.
Lunggren, Magnus: Den ville galoppen (15 eks.) Elevene på ridderskolen skal ha sin første ridetime. Alle riddere må kunne ri, sier læreren. Egon, Fiona og Urban skal ri på Lancelot. Hesten er veldig høy og Egon lurer på hvordan han skal komme seg opp på hesteryggen, hvordan han skal start den og hvordan man bremser med en hest. "Ridderskolen" er en lettlest serie med korte setninger og enkle ord. Fargeillustrasjonene gjenspeiler budskapet i teksten og gjør det enklere å forstå innholdet. Lettlest for småskole-/mellomtrinnet.
Midre, Markus: Gordon blir uteligger (30 eks.) Starten på sommerferien blir ganske dramatisk for Gordon. På togstasjonen i København mister han resten av familien. De har gått om bord på et tog til Spania, men de glemmer å få med seg Gordon. Nå står han på perrongen, ensom og forlatt, og lurer på hvor han skal sove. Men så møter han den narkomane uteliggeren Klaus. Det blir en natt ganske utenom det vanlige for Gordon. Boka har mange fargerike illustrasjoner, små og store bokstaver, korte setninger og enkel tekst. Lettlest roman for småskole-/mellomtrinnet. Lesehesten.
Mæhle, Lars: Knoterud FK erobrer verden (15 eks) Knoterud FK er verdens dårligste fotballag i aldersgruppen 9 år. De må ha verdensrekord i målforskjell, hele 0-186. Nå skal de spille mot det beste laget i kommunen, Hauk IL Rød, som at på til prøver og psyke dem ut med å skrive mindre pent om laget deres i lokalavisa. Men spillerne på Knoterud FK lar seg ikke vippe av pinnen, for de har bestemt seg for å erobre verden. Tekst på bokmål. Leseløvene er lette å lese, med korte linjer og stor skrift. Lettlest for småskole-/mellomtrinnet.
Newth, Mette: Lille Skrekk (15 eks.) Lettlest. Lille Skrekk er en liten skrekkøgle som helst vil være snill å grei. Men skrekkøgler har ingen venner, fordi de gjør hva som helst for å skremme de andre dyra. Unntaket er Lille Skrekk som forsøker så godt han kan å bli venner med de andre, men alle er redd for ham. En kveld går han seg vil i skogen, heldigvis er det en som tørr å trøste ham når han er redd og lei seg. De to nye vennene er enig om at alle er redd for noe enten man er stor eller liten. Bøkene i serien ”Den lille lesehesten” er beregnet for barn i 1.-2. klasse, har fargerike illustrasjoner, store bokstaver, korte setninger og enkel tekst. Den lille lesehesten
Nilsson, Ulf:Lille søster kanin bader i det store havet (17 eks.) Lillesøster kanin er på stranden med familien. Hun kaster seg ut i bølgene og våger seg litt for langt ut, men heldigvis har hun en storebror som kan redde henne.
Nilsson, Ulf: Lille søster kanin og vennene hennes (13 eks.) Lillesøster kanin har mange venner. Problemet er bare at alle har lyst til å leke forskjellige ting. Lillesøster kanin må finne på noe lurt, kanskje storebroren kan hjelpe henne.
Ragde, Anne B.: Ikke gi meg mat (13 eks.)
Janna har veldig lyst på en katt, men foreldrene er ikke like begeistret for den ideen og sier nei. En dag dukker det opp en katt på trappa til Janna. Det er noen som eier den for den har et skilt rundt halsen hvor det står: ”Ikke gi meg mat”. Janna spionerer litt rundt for å finne ut hvem som eier katten. Det viser seg at det er en gammel dame som er død som eier den. Janna øyner et nytt håp for sin store drøm om å få sin egen katt. Setningene er korte med få ord på hver linje. Teksten er satt med versaler. Lettlest for småskole-/mellomtrinnet. Leseløve.
Ragde, Anne B.: På bunnen av havet ligger et slott (14 eks. + lydbok) Lettlest/spenning. Alex og mamma er på ferie. De har leid et hus langt ute i havgapet, på Stokkøya. Det er lite å ta seg til på øya, og Alex savner vennene sine og skateboardet sitt. En dag blir Stokkøya rammet av et fryktelig uvær, og de fastboende på øya begynner å oppføre seg merkelig. Det viser seg at den ellers så fredelige øya skjuler en fryktelig hemmelighet. Bøkene i serien ”Den svarte lesehesten” er beregnet for barn som behersker leseteknikken, bøkene er gjennomillustrerte, har små og store bokstaver, korte setninger og enkel tekst. Historiene er både spennende og litt nifse. Passer for barn i 5.-7. klasse. Den svarte lesehesten).
Røren, Ragnhild: Hanne og jenta med rulleskøytene (25 eks. + lydbok) Hanne ser ei jente på rulleskøyter som overfaller ei gammel dame og tar pengene hennes. Jenta på rulleskøytene advarer Hanne mot å røpe henne. Hanne sier ikke noe, men blir redd for å møte jenta igjen. De møtes til slutt og jenta på rulleskøytene angrer det hun har gjort og vil gjøre opp for seg. Handlingen er realistisk og spennende. Den får godt fram angsten som Hanne føler for å møte igjen jenta på rulleskøyter med en svært tydelig moral. Teksten er satt med gode teksttyper som passer fint til målgruppen. Illustrasjonene er fargesterke og passer til teksten. Leseløve.
Røst, Gro: Bror helt alene (15 eks.) Bror og Ole er bestekompiser. Men da Ole skal feire bursdagen sin er Bror den eneste i klassen som ikke får invitasjon. Moren til Bror tror det er en misforståelse, men Bror er så skuffet og lei seg at han bestemmer seg for å skulke. Han vil ikke være på skolen når alle de andre skal i bursdag. Men det er ikke noe moro å være hjemme når de andre har det gøy. Dessuten er Bror redd for at mor eller læreren skal oppdage det. Setningene i boka er korte. Det er få ord på hver linje og teksten er satt med versaler. Lettlestbok for småskole-/mellomtrinnet.
Røst, Gro: Låst (15 eks.) Inga vil ha fred og låser seg inne på do for å lese Donald. Endelig kan hun lese i fred! Men da storebror slår av lyset og nøkkelen kiler seg fast, er det ikke så morsomt lenger. For hvem tilhører egentlig det røde, lysende øyet oppe på veggen? En gjenkjennelig og hverdagsskummel historie for de ferskeste leserne. Gro Røsth forteller levende og enkelt, og Eivind Gulliksen tegner så det går kaldt nedover ryggen.
Scheen, Kjersti: Maja i Lakkskobakken (15 eks. + lydbok) Maja, som bor i Lakkskobakken, er lei seg fordi søsteren Emilie ikke har tid til henne lenger, nå som hun har blitt forelsket i Lukas. En dag flytter det en ny gutt inn i Lakkskobakken. Han heter Petter, og Maja synes han er en dust. Dustepetter, kaller hun ham. Det er hans skyld at Maja gjør noe dumt. Leseløve.
Scheen, Kjersti: Øyenvitnet (15 eks.) Lettlest. Det er sommerferie og Linnea er hjemme og kjeder seg. Hun begynner å spionere på folk for å ha noe å finne på, men så oppdager hun noen gutter som tømmer en leilighet for møbler. I tillegg hører hun at storesøsteren Elisabeth også er med på det. Linnea tror guttene og Elisabeth er tyvene de snakket om på radioen og blir veldig fortvilet. Heldigvis oppdager hun etter hvert at ting ikke er slik hun først trodde. Bøkene i serien ”Lesehesten” er beregnet på barn i 3.-4. klasse som har lært både små og store bokstaver. Bøkene har mange fargerike illustrasjoner, små og store bokstaver, korte setninger og enkel tekst. Lesehesten.
Scheen, Kjersti: Linnea og kastanjeprinsen (30 eks.) Spenning. Når Linnea går til skolen passerer hun et stort kastanjetre. En dag finner hun en kastanje på bakken som noen har festet en lapp under skallet. På lappen står det et rop om hjelp fra en som blir holdt fanget. Linnea har fått et nytt mysterium hun må løse. Hun må blant annet finne ut hvem det er som trenger hjelp og hvordan hun skal kunne hjelpe vedkommende. Boka har mange fargerike illustrasjoner, små og store bokstaver, korte setninger og enkel tekst. Lettlest roman for småskole-/mellomtrinnet. Lesehesten.
Storck, Åsa: Badedrakten (15 eks.) Hver fredag ha klassen til Faduma svømming, men Faduma får ikke være med. Foreldrene har bestemt at hun ikke får bade med både gutter og jenter. En dag blir Faduma lei av å bare se på. Hun sniker seg ut i garderoben, og der finner hun en gjenglemt badedrakt. Faduma er bare nødt til å prøve den, men skal hun våge det?
Tingleff, Heidi: Leseverkstedet: Kassett med 18 småbøker. Bøkene har tre vanskelighetsgrader: Gul er lettest og har én kort setning på hver side, blå har noe lengre tekst og har med noen høyfrekvente, ikke lydrette ord. Rød har vanskeligere tekst og inneholder enkelte ord som kan være en utfordring for begynnerlesere, men er fremdeles enkle og lettforståelige. Bøkene handler i stor grad om dyr. Forfatterne er spesialpedagoger. (Dette settet er ikke fullstendig).
Wirsen, Carin: Hekselekse (15 eks.) Alma og Egon er bestevenner og bor i samme blokk. Nå har Egon oppdaget at det bor en heks i fjerde etasje! Det smyger en svart katt omkring ... Det høres mystiske lyder. Og den svartkledde damen som bor der, har hekselatter! Alma og Egon følger etter heksen, men ting utvikler seg helt annerledes enn de hadde tenkt. Carin Wirsén er svært god til å skrive lettlest på helt riktig nivå for nybegynnerne. Som pedagog vet hun akkurat hva som skal til. Hun krydrer sine hverdagsfortellinger med både humor og spenning. Dette er en serie lettleste bøker for de yngste nybegynnerne. Det er lite tekst med lesbar typografi, veksling mellom snakkebobler og tekst i versaler. Flotte, fargesterke illustrasjoner. Dette er bøker som lokker til lesning
Wirsen, Carin: Ensom hund (15 eks.) Alma og Egon sitter på kjøkkenet og spiller spill. De ser ut. Nede på gaten ser de en mann og hunden hans vente på bussen. Alma elsker hunder! Når de ser ut igjen, er mannen borte, men hunden sitter igjen alene og fryser på bussholdeplassen. Alma og Egon rykker ut for å redde den. Alma lengter så veldig etter en egen hund - og hun vil gjerne ha akkurat den hunden. Men på hundens halsbånd finner de et telefonnummer. Mannen blir veldig glad når de ringer, så glad at han sier de kan få tur med hunden så ofte de vil.
Wirsen, Carin: Hvem lurer hvem (15 eks.) Alma blir lei seg og sint for at klassekameratene har lurt henne. Nå vil hun lure dem tilbake, og Egon skal hjelpe henne. De må finne på noe helt usannsynlig. Ved hjelp av noen fine pappesker og noen skikkelig seige karameller, går de i gang. En fiffig liten historie med glimt i øyet.
Wänbald, Mats: Min venn Boris (30 eks.) Ebbas nye venn Boris er ikke særlig flink til å spille fotball. Men at det er noe annet som er rart med ham, tenker hun ikke så mye på. Boris er ikke akkurat en helt vanlig nabo. Han og resten av familien Monstersson bor i en fryktinngytende stor villa der faren sover i en kiste og moren hans ser mildt sagt litt annerledes ut. For ikke å snakke om kjæledyret deres, Kosegutt, som kanskje ikke er veldig nusselig. Historien om Boris er både humoristisk og overraskende, og litt skummel. Fortelling for småskoletrinnet.