Hopp til hovedinnhold

Å reise langsomt

Kanalbåt, Llangollen canal

Alle reiser er ein omveg heim, sa Arne Garborg.

For to hundre år siden holdt mennesker seg stort sett der de ble født, og var stort sett fornøyd med det. Etter hvert fant de rikere klassene ut at de trengte noe mer. De ville ut i verden og se det de hadde lest om i bøkene. 

Naya,_Carlo_(1816-1882)_-_n._171_-_Venezia_-_Canal_Grande_regata

Det er neppe noen tilfeldighet at uttrykket 'så vakkert som en flyplass' ikke finnes i noe språk på jorden.
Douglas Adams,
Dannelsesreisen ble et faktum. Man skulle dra ut i verden og bli klok, studere fremmede kulturer, lære språk og besøke museer og universiteter. Etter hvert ble det nesten faste ruter man skulle ta, og byer som skulle besøkes. Man kan for eksempel ikke besøke Firenze og ikke få et rom med utsikt! Det var bare de rikeste som hadde mulighet til å reise selv, de andre måtte nøye seg med å lese om andres reiser.

Det er skrevet mange reisehåndbøker og guidebøker som er laget for å få deg raskt og effektivt fra sted til sted, med rutetider og restaurantforslag og hva du kan gjøre når du kommer fram. Der får du billettpriser og severdigheter, hva du kan gjøre hvor og hvorfor du bør gjøre det. Praktisk, enkelt, og litt kjedelig.

Tog på vei inn på Myrdal stasjon

Det som utfyller reisehåndbøkene, er reiseskildringene. I motsetning til en guidebok handler en reiseskildring om forfatterens opplevelser. Vi møter fjerntliggende steder og fremmede skikker, men forfatteren vil noe annet enn å tipse om severdigheter, spisesteder og rutetider. En reiseskildring viser forfatterens opplevelse av stedet. Den skal være både subjektiv og personlig, men den bør ikke bli for privat. Og ikke minst bør den vekke interesse, begeistring og kritisk tenking. Om en artikkel eller reiseskildring i aviser og blader blir for positive og blomstrende, har det lett for å bli kjedelig.

Den gamle jernbanestasjonen i Praha

Og den tredje vinklingen er romanene. En reise er et godt utgangspunkt for en fortelling om livet og døden. Forfattere som Agatha Christie bruker en togreise eller et elvecruise til å lage et lukket rom, et lite samfunn med begrenset kontakt med omverdenen. Ikke alle kommer fra reisen i live. Andre forfattere så forskjellige som Odd Børretzen og Jack Kerouac ser på reisen som en begynnelse og et utgangspunkt for å komme ut i verden (naturlig nok), og verden er stor og det bor mange i den. De skal ingen steder, sier Odd Børretzen, i beste fall tilbake dit de kom fra. Kanskje Columbus bare var hekta på båter? Er reisen en ubehagelighet som må gjøres unna i en fei før ferien egentlig begynner? Eller er det noe som skal nytes? Er reisen egentlig hele poenget?

I sommer skal jeg og familien min reise som vi pleier. Det hender vi flyr og det hender vi kjører. Denne gangen blir det tog gjennom halve Europa. Vi reiser langsomt. Vi skal egentlig ikke noe sted. Vi skal se og høre og kjenne og oppleve. Vi skal reise så langsomt at vi får med oss sjelen. Vi skal på Interrail!

Å reise langsomt med tog: 

  

Å reise langsomt med bil:

Bruken av verden av Nicolas Bouvier

Carsick av John Waters

Country driving av Peter Hessler

På kjøret av John Kerouac

 

Å reise langsomt med fly:

Biplane av Richard Bach

Sand, vind og stjerner av Antoine de Saint-Expeury

På egne vinger (norsk) Going Solo (engelsk) av Roald Dahl 

Langolierne av Stephen King

Flygeresset Amelia Earhart av Angela Bull

 

Å reise langsomt over hav og langs elver:

Tre menn i en båt av Jerome Klapka Jerome 

Mord på Nilen av Agatha Christie

Salme ved reisens slutt av Erik Fosnes Hansen

På langtur med Snarken av Jack London

Kvinnen i lugar 10 av Ruth Ware

Elsk din fiende av Herodes Falsk

Gleden ved å ha båt av Odd Børretzen

På kanalturgjennom Europa av Øyvind Krokvik

Jorda rundt med Elisabeth og Martin av Diana Hoff

Kunsten å forlise : en mann, en drøm og et karibisk eventyr av Peter Røren

 

 Å gå langsomt gjennom verden:

Ferdaminne frå sumaren 1860 av Aasmund Olavsson Vinje

Ei gjenreise av Jon Severud

Kunsten å gå av Lars Amund Vaage

Å gå : ett skritt av gangen av Erling Kagge

Den lange veien hjem av Cynthia Voight

Tyskland : En reise av Wolfgang Büscher

Gå av Thomas Espedal

  

Å reise så langt at du finner igjen deg selv:

Stranden av Alex Garland

Verken her eller der (norsk) Neither here nor there (engelsk) av Bill Bryson

Friluftsliv : en dannelsesreise av Nils P. Faarlund

Atlas over fjerne øyer av Judith Schalansky

Grensen av Erika Fatland

Ungdom i drift av James A. Michener

Spis, elsk, lev av Elizabeth Gilbert

Fotturar i Norge av Gaute M. Sortland

  

Og til slutt om å komme hjem igjen:

Hjemme av Bill Bryson

Lassie av Eric Knight

Måter å komme hjem på av Alejandro Zambra

Song of Solomon av Tony Morrison

Pedro Paramo av Juan Rulfo

 

Hvorfor reiser man ut? For å kunne vende tilbake til utgangspunktet med nye øyne og tilleggsfarger. Og menneskene der ser også på en med andre øyne. Å komme tilbake til utgangspunktet er ikke det samme som aldri å dra noe sted.
Terry Pratchett,

Google+