Hopp til hovedinnhold

Slik bruker du biblioteket på nett

Slik bruker du biblioteket på nett

 

Innlogging

For å finne innloggingen, gjør følgende: 

  • Gå til www.sølvberget.no.
  • Trykk på ikonet for "Min side" og logg inn med lånekortnummer og pinkode. 
  • Glemt pinkode? Trykk på lenken "Glemt PIN eller passord" under innloggingsfeltene. 
  • Orienter deg ved hjelp av menyhjulet nederst på siden hvis du bruker mobil, eller menyen i venstre marg på laptop eller nettbrett. Ved hjelp av menyen kan du trykke deg innover til funksjoner som f.eks. "Lånt og bestilt", "Min side", "Språk/Language" og "Digitale tjenester".  

Her er en kort instruksjonsvideo som viser innlogging, og de forskjellige alternativene i menyen: 

 

 

 Bibliotekkort på mobilen? 

På startsiden vises lånekortet i form av en strekkode med lånenummer. For å komme til startsiden må du være innlogget. Hvis du ikke er innlogget, gjør følgende: 

  • Gå til www.sølvberget.no.
  • Trykk på ikonet for "Min side" og logg inn med lånekortnummer og pinkode.
  • Du kan også laste ned appen "Bibliofil" som du finner i "App Store" eller "Google Play", og logge deg inn der. 
  • Når du er logget inn vises bibliotekkortet i form av en strekkode med lånenummer. Strekkoden kan brukes som ditt elektroniske lånekort. I likhet med det fysiske lånekortet kan du bruke dette i utlånsautomatene, og til å låse deg inn i biblioteket med i såkalte meråpne/selvbetjente åpningstider. 

Bibliofil.bilde i biblioteket

Her er en kort instruksjonsvideo som viser "Menyhjulet" på mobilversjonen av "Bibliofil":

 

 

 

Betal gebyr med Vipps eller betalingskort

  • Gå til www.sølvberget.no.
  • Trykk på ikonet for "Min side" og logg inn med lånekortnummer og pinkode. 
  • Du kan også laste ned appen "Bibliofil" som du finner i "App Store" eller "Google Play", og logge deg inn der. 
  • Trykk på den grønne knappen under bibliotekkortet, som viser eventuelle gebyr. 
  • Velg betalingsmåte og sett opp en forbindelse til din konto.

Her er en kort instruksjonsvideo som viser det elektroniske lånekortet, og hvordan du kan betale gebyr med "Vipps":

 

 

Bli låner

  • Gå til www.sølvberget.no.
  • Trykk på ikonet for "Min side".
  • Du kan også laste ned appen "Bibliofil" som du finner i "App Store" eller "Google Play", og logge deg inn der. 
  • Trykk på det røde feltet "Bli låner".
  • Her kan du opprette et digitalt Nasjonalt bibliotekkort, ved å fylle ut skjemaet med fullt personnummer på 11 siffer.
  • Autoriser kortet til slutt gjennom den digitale ID-porten. 
  • Etter å ha opprettet et digitalt nasjonalt bibliotekkort, kan du logge deg inn på alle norske biblioteker og få tilgang til alle våre digitale tjenester, som f.eks. Filmbib.

Her er en kort instruksjonsvideo hvor du kan bli "Nasjonal låner" fra nettet:

 

Min side

"Min side " vil du finne en oversikt over "lånt og bestilt", "profil", "innstillinger" m.m. For å komme til "Min side", gjør følgende:

  • Gå til www.sølvberget.no.
  • Trykk på ikonet for "Min side" og logg inn med lånekortnummer og pinkode. 
  • Du kan også laste ned appen "Bibliofil" som du finner i "App Store" eller "Google Play", og logge deg inn der. 
  • Finn menyhjulet nederst på siden eller menyen til venstre på PC, og trykk på "Min side".

Her er en kort instruksjonsvideo som viser hvor du finner "Min side":

 

Endre PIN, passord eller andre personopplysninger? 

Under "Profil""Min side" kan du f.eks. endre PIN, passord eller andre personopplysninger. For å komme til "Profil" må du være innlogget. Hvis du ikke er innlogget, gjør følgende:

  • Gå til www.sølvberget.no.
  • Trykk på ikonet for "Min side" og logg inn med lånekortnummer og pinkode. 
  • Du kan også laste ned appen "Bibliofil" som du finner i "App Store" eller "Google Play", og logge deg inn der. 
  • Finn menyen nederst på siden, eller til venstre. 
  • Trykk på "Min side" i menyen.  
  • Trykk på fanen "Profil" 
  • Bruk de grønne knappene for å endre personlige opplysninger, eller lag nytt PIN eller passord.

 

Varslinger

Under "Innstillinger""Min side" kan du regulere hvilke varsler du ønsker å slå av eller på. For å komme til "Innstillinger" må du først være innlogget. Hvis du ikke er innlogget, gjør følgende:

  • Gå til www.sølvberget.no
  • Trykk på ikonet for "Min side" og logg inn med lånekortnummer og pinkode. 
  • Du kan også laste ned appen "Bibliofil" som du finner i "App Store" eller "Google Play", og logge deg inn der. 
  • Finn menyen nederst på siden, eller til venstre. 
  • Trykk på "Min side" i menyen.  
  • Trykk på fanen "Innstillinger" 
  • Her kan du velge hvilke varsler som skal være på/av, eller om du ønsker varsler på SMS eller e-post.

 

Familiemappa

"Familiemappa" gjør det mulig å dele lånekonto og bestillinger med andre i familien. Denne kan være praktisk for foreldre som ønsker å ha oversikt over barnas lån. For å komme til "Familiemappa" må du først være innlogget. Hvis du ikke er innlogget, gjør følgende:

  • Gå til www.sølvberget.no
  • Trykk på ikonet for "Min side" og logg inn på barnets lånekonto med lånekortnummer og pinkode. 
  • Du kan også laste ned appen "Bibliofil" som du finner i "App Store" eller "Google Play", og logge deg inn der. 
  • Finn menyen nederst på siden, eller til venstre. 
  • Trykk på "Min side" deretter på "Familiemappa" i menyen.  
  • Der kan låneren gi andre familiemedlemmer tilgang ved å søke opp f.eks. ditt lånenummer i det åpne feltet, for deretter å trykke på knappen hvor det står: "send tillatelse". 
  • Du må så logge deg ut av barnets lånekonto, og deretter logge deg inn på din egen lånekonto. I menyen finner du knappen for "Familiemappa". Gå inn her og trykk "godkjenn".
  • Hvis du nå går til "Lånt og bestilt" kan du se ditt barns lån og bestillinger i din lånekonto. Hvert enkelt lån vil da være markert med navnet på låneren i parentes bak lånet. Du vil også få alle varsler fra ditt barns lånekonto, i tillegg til dine egne. 

Her er en kort instruksjonsvideo som viser hvordan du setter opp og bruker "Familiemappa":

 

 

 

 

Lån, fornyelser og bestillinger

For å få oversikt over lån og bestillinger må du først være innlogget. Hvis du ikke er innlogget, gjør følgende: 

  • Gå til www.sølvberget.no
  • Trykk på ikonet for "Min side" og logg inn med lånekortnummer og pinkode. 
  • Du kan også laste ned appen "Bibliofil" som du finner i "App Store" eller "Google Play", og logge deg inn der. 
  • Finn menyen nederst på siden, eller til venstre.
  • Trykk på "Min side" i menyen, deretter "Lånt og bestilt"
  • I "Lånt og bestilt" kan du fornye lån ved å trykke på den grønne knappen ved siden av lånet. Du kan fornye et lån i opptil 120 dager. Hvis det er venteliste på tittelen, kan du ikke fornye, og du kan bare ha boken i 28 dager.
  • Under listen over "Dine lån", kommer en liste med "Dine bestillinger". Du kan lett avbestille igjen, ved å trykke på den røde knappen til høyre for hver bok.

Her er en kort instruksjonsvideo som viser mine lån og bestillinger, og hvordan fornye:

 

 

Lånehistorikk

For å få oversikt over lånehistorikken din må du først være innlogget. Hvis du ikke er innlogget, gjør følgende:

  • Gå til www.sølvberget.no.
  • Trykk på ikonet for "Min side" og logg inn med lånekortnummer og pinkode. 
  • Du kan også laste ned appen "Bibliofil" som du finner i "App Store" eller "Google Play", og logge deg inn der. 
  • Finn menyen nederst på siden, eller til venstre. 
  • Trykk på "Min side" i menyen
  • Trykk på "Historikk"
  • I lånehistorikken kan du slette eksemplar fra historikken din, det vil si dine tidligere lån som systemet har lagret. Ved å trykke på "Slett fra historikk", kan du unngå at enkelte titler påvirker anbefalinger som genereres på bakgrunn av lånehistorikken. 

Her er en kort instruksjonsvideo som viser hvordan du kan redigere lånehistorikken din:

 

 

Søke, bestille og anbefale

Når du er innlogget kan du enkelt søke i biblioteksystemet. Hvis du ikke allerede er innlogget, gjør følgende:

  • Gå til www.sølvberget.no
  • Trykk på ikonet for "Min side" og logg inn med lånekortnummer og pinkode.
  • Du kan også laste ned appen "Bibliofil" som du finner i "App Store" eller "Google Play", og logge deg inn der. 
  • Finn menyen nederst på siden, eller til venstre. 
  • Gå til søkefeltet som ligger øverst på alle sidene
  • Skriv inn f.eks. en tittel i søkefeltet. 
  • Når du har trykket deg inn på en tittel kan du f.eks. velge å "Bestille boka", eller "Skrive en anmeldelse av boka" (anmeldelsene blir synlige for andre lånere). 

Her er en kort instruksjonsvideo hvordan man bruker søkefeltet:

 

 

Her er en kort instruksjonsvideo hvordan man kan bestille flere bøker i samme serie eller av samme forfatter:

 

 

Her er en kort instruksjonsvideo om hvordan du kan gi stjernekast, og legger ut anmeldelser:

 

 

Lagrede søk og abonnement

Menypunktet "Lagrede søk" gir deg mulighet til å: 

  • Få varsler om nye titler innenfor dine interesseområder.
  • Automatisk få bestilt bøker innen spesifikke søk, f.eks. bøker innen bestemte serier eller av bestemte forfattere.  

For å få oversikt over "Lagrede søk" må du være innlogget. Hvis du ikke allerede er innlogget, gjør følgende: 

  • Gå til www.sølvberget.no 
  • Trykk på ikonet for "Min side" og logg inn med lånekortnummer og pinkode. 
  • Du kan også laste ned appen "Bibliofil" som du finner i "App Store" eller "Google Play", og logge deg inn der. 
  • Finn menyen nederst på siden, eller til venstre
  •  Trykk på "Min side"
  • Trykk på "Lagrede søk".  

 

Her er en kort video som viser forskjellige abonnement som ligger under "Lagrede søk":

 

 

M Meldinger og innkjøpsønsker

Du kan kontakte oss via "Meldinger" som du finner i menyen. Vi hjelper deg så fort vi kan. Du må først være innlogget. Hvis du ikke er innlogget, gjør følgende: 

  • Gå til www.sølvberget.no 
  • Trykk på ikonet for "Min side" og logg inn med lånekortnummer og pinkode. 
  • Du kan også laste ned appen "Bibliofil" som du finner i "App Store" eller "Google Play", og logge deg inn der. 
  • Finn menyen nederst på siden, eller til venstre. 
  • Trykk på "Meldinger".

Her er en kort instruksjonsvideo om hvor du finner "Meldinger":

 
Google+