Hopp til hovedinnhold

Når sport blir kunst

John McEnroe: In the realm of perfection

John McEnroe er ikke tidenes beste tennisspiller. Men ingen har tatt sporten til så luftige høyder som han gjorde i 1984. Kapittelfilmen John McEnroe: In the realm of perfection er en bittersøt feiring av tennisgeniets topp - og bunn.

John McEnroe er den mest kjente tennisspilleren noen gang, selv om mange har hatt bedre karrierer. Selv folk som ikke var påtenkt da han spilte sin siste Grand Slam-kamp, kjenner til McEnroe. Det skyldes to ting:

  1. McEnroe spilte en håndfull kamper mot Björn Borg, oppgjør som er mytologisert ut av alle proporsjoner i årene etter. Et eksempel er den ikke spesielt interessante filmen Borg, som kom i 2017.
  2. McEnroe var hissig. Han har sagt tørt at da han var ferdig med karrieren, var regelboka dobbelt så tjukk som da han begynte å spille. Hvis man ser utbruddene hans på YouTube i dag, var de ikke all verden, egentlig. Men YouTube fantes ikke på 1980-tallet. Tiradene hans vokste til ti høns når de ble fortalt fra munn til munn.

1984

Julian Farauts film John McEnroe: In the realm of perfection går forbi disse selvfølgelighetene. Filmen kretser rundt finalen i French Open i 1984. Dette er en av de fire Grand Slam-turneringene, som er de viktigste i en sesong. McEnroe spilte mot Ivan Lendl, som på dette tidspunktet var mest kjent for å knekke sammen under press.

Filmens tittel kan oversettes med «I perfeksjonens rike», som jo er temmelig pompøst. Men noen ganger er det lov å ta store ord i munnen. 1984 var året da John McEnroe vant 82 kamper og bare tapte 3. Selv ikke Roger Federer har hatt en så dominant sesong.

Det enkle og det barokke

John McEnroe: In the realm of perfection er filmet i 16 mm-format i Paris i 1984. Opptakene ble gjort av et fransk sportsinstitutt som ville bruke McEnroes bevegelsesmønstre som modell for kommende spillere. Jeg vet ikke hvor mye de fikk ut av det. For en sjelden gang kommer det idrettsutøvere som redefinerer hvordan sporten skal drives. Jan Boklöv. Dick Fosbury. Steffi Graf. Anja Andersen. Thomas Alsgaard. Lionel Messi. Rafael Nadal. Denne filmen viser hvilken hypnotisk og utradisjonell tennisspiller McEnroe var. 

McEnroes serve var like barokk som grunnslagene hans var enkle. Han guidet ballen over nettet med forehanden og backhanden. I motsetning til de voldsomme forehandene som begynte å vokse fram utover 1980-tallet, så McEnroe ut til å spille stort sett med underarmen, med en løst strenget racket som fungerte som en trampoline for ballen. Ingen har spilt mer energiøkonomisk smart tennis enn John McEnroe. Men under lurte alltid frustrasjonen og humørsvingningene.

Regissør Julian Faraut og Gil de Kermadecs 35 år gamle opptak viser tennis vakrere enn det noen gang er spilt, og samtidig hvordan geniets iboende demoner alltid truet med å ta over.

 

 

Fant du det du lette etter

Spørsmål merket * er obligatoriske.

Takk for tilbakemeldingen!

Vi svarer ikke på henvendelser her, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre!

Google+