Hopp til hovedinnhold

Hammad og Sönmez til Kapittel

Hammad og Sönmez til Kapittel

De kritikerroste forfatterne Isabella Hammad og Burhan Sönmez kommer til årets Kapittel. Romanene The Parisian og Istanbul, Istanbul har blitt kalt henholdsvis "Middlemarch med minareter"* og "smertens Dekameron"**.
*Viser til Middlemarch av George Eliot **Viser til Dekameronen av Giovanni Bocaccio

 

Isabella Hammad 

Isabella Hammad debuterte som forfatter i 2019, men hun har allerede blitt sammenlignet med litterære storheter som Gustave Flaubert og George Eliot. Debutromanen, The Parisian, utgis i norsk oversettelse på Pelikanen forlag i høst.

The Parisian

Den britiske avisen The Guardian omtalte romanen som "Middlemarch med minareter" (som viser til romanen Middlemarch av George Eliot), og anmelderen skriver at "The Parisian is one of the most ambitious first novels to have appeared in years. It has attracted glowing endorsements from Jonathan Safran Foer and Zadie Smith (Hammad’s creative writing teacher at NYU), who called it “surpassingly intelligent”. Written in soulful, searching prose, it’s a jam-packed epic that sets the life of one man against the backdrop of the fall of the Ottoman empire, the British mandate over Palestine and the Arab uprising for independence." 

Hammad vokste opp i et palestinsk kvarter i London. Under skrivingen av The Parisian tilbrakte hun et år i Midtøsten for å samle research til romanen som tar utgangspunkt i Hammads egen familiehistorie og som strekker seg over flere tiår.    

 

Burhan Sönmez

Burhan Sönmez er en prisvinnende tyrkisk forfatter. Istanbul, Istanbul kom ut på norsk i vår, som del av Aschehougs kritikerroste satsningsserie Sidespor. Handlingen er lagt til et avhørssenter (les: torturkammer) under Istanbuls travle gater, hvor fire av fangene forteller hverandre historier for å holde ut.

Istanbul Istanbul

Litteraturkritiker Leif Ekle kaller romanen for "smertens Dekameron" (som viser til den klassiske middelalder-teksten Dekameronen av Giovanni Bocaccio, hvor sju kvinner og tre menn flykter fra svartedøden i Firenze til et slott utenfor byen hvor de forteller hverandre historier). Ekle konkluderer med at den passer for de som tåler alvoret i verden, og beskriver den som "(...) en roman om tankens, drømmenes og ordenes kraft i møtet med volden, men også om alt vår tid lar glippe fra oss: verdien av nysgjerrighet og vilje til gjenerobring av skjønnhet og anstendighet."

Fant du det du lette etter

Spørsmål merket * er obligatoriske.

Takk for tilbakemeldingen!

Vi svarer ikke på henvendelser her, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre!

Google+