Hopp til hovedinnhold

I grenseland - seminar om barn og lesing

Utsnitt fra omslaget til Barne- og ungdomslitteratur. Møtet med lesaren, Samlaget 2018. Omslag: Johanne Hjorthol

Dagens barnelitteratur befinner seg i et grenseland mellom ulike uttrykksformer og plattformer. Hvordan påvirker det barns lesing? 

Nordisk barnebokkonferanse arrangeres på Sølvberget bibliotek og kulturhus 4. - 6. februar 2019. Hovedprogrammet er lagt til tirsdag 5. og onsdag 6. februar, men allerede mandag 4. februar kan du få med deg seminaret I grenseland. Her presenterer vi fire ulike perspektiver på barn og lesing i dag, med utgangspunkt i aktuelle forskningsprosjekter og fagbøker om barne- og ungdomslitteratur. 

Pass og påmelding 

Du trenger konferansepass eller dagspass til Nordisk barnebokkonferanse for å delta på seminaret. Klikk her for å kjøpe pass til konferansen. På grunn av plassbegrensning kreves også en egen påmelding til seminaret. Klikk her for å melde deg på seminaret.  

Program 

I grenseland - seminar om barn og lesing

Mandag 4. februar
kl 11.30 – 15.30
Kinosal 5, Sølvberget

11.30 – 11.55 Innleding 
Dagens barne- og ungdomslitteratur befinner seg i et grenseland mellom ulike uttrykksformer og plattformer. Hvordan påvirker det barn og unges lesing? 
Innledning ved Lars Rune Waage fra Universitetet i Stavanger.

12.00 – 12.45 Intermedial lesing
Når litteraturen beveger seg mellom ulike uttryksformer og medier, er den blitt intermedial. Det krever nye måter å lese på. Foredrag ved Ayoe Quist Henkel fra Center for børns litteratur og medier, med utgangspunkt i boka Intermedial litteratur (2017).

12.55 – 13.40 Slipp barneleserne inn 
I barnelitteraturforskningen er det få som har vært opptatt av barns forståelse av litteratur. Hvordan er det å jobbe med barn som medforskere, og hvordan påvirker det vår forståelse av barnlitteraturen? 
Foredrag ved Martin Hellström fra Linnéuniversitetet, som har invitert med seg syv barn i 12-årsalderen til å studere Maria Gripes forfatterskap. 

13.40 - 13.55 Pause 

13.55 – 14.40 Barnelitteraturens møte med leseren 
Gir det egentlig mening å diskutere grenser i litteraturen? Foredrag ved Kristin Ørjasæter fra Norsk barnebokinstitutt, som med utgangspunkt i boka Barne- og ungdomslitteratur. Møtet med lesaren (2018) vil diskutere barne- og ungdomslitteraturens kjennetegn, og vise hvordan leseren fullfører fortellingen på bakgrunn av sin egen erfaring og kompetanse. 

14.45 – 15.30 Leseglede i skolebiblioteket
Hvordan kan skolebiblioteket bidra til at dagens barn og unge blir gode lesere, og på sikt også reflekterte og demokratiske borgere? Foredrag ved Line Hansen Hjellup, skolebibliotekar på Spangereid skole, med utgangspunkt i boka Skolebiblioteket - læring og leseglede i grunnskolen (2018). 

Møtet med lesaren
intermedial-litteratur
Skolebiblioteket
Google+