Hopp til hovedinnhold

Harry Potter, hvor ble det av deg i alt mylderet?

Fra Bologna Children's Book Fair 2018. Foto: Niklas Lello, Norsk barnebokinstitutt

Hva kjennetegner dagens barne- og ungdomslitteratur? Inntrykk og inspirasjon fra Bologna Children's Book Fair 2018.

HARRY POTTER

Det siste året har det vært flere markeringer av at J. K. Rowlings berømte barnebokfigur Harry Potter er blitt 20 år , men på årets utgave av Bologna Children's Book Fair var det få synlige spor av jubileet. Harry Potter hadde fått en enkel vegg der forbipasserende kunne henge opp post-it lapper med bursdagshilsener, men ellers var det tydelig at en ny generasjon barnebøker er på vei. Her ble først og fremst nyere utgivelser vist fram - og dem var det til gjengjeld mange av!

 

Et mylder av bøker

Ifølge Svenska barnboksinstitutets årlige Bokprovning , var det i 2017 - for åttende året på rad - en økning i antall utgivelser av barne- og ungdomslitteratur i Sverige. Bildebøkene sto for den største økningen, med hele 15% flere utgivelser enn i 2016. Og inntrykket fra messen var at denne tendensen er gjeldende for store deler av det europeiske barne- og ungdomsbokmarkedet, særlig i de nordiske landene. De siste årene har vært en gullalder for visuell litteratur, og i år kan det se ut til at det særlig er myldrebøker det satses på. 

BABYBOK rotert

På årets bokmesse myldret det (bokstavelig talt) av påkostede myldrebøker, gjerne i art deco-stil og retrofarger. De klassiske Hvor er Willy?-bøkene av Martin Handford har fått konkurranse av en rekke lete-og-finne-bøker i lekkert design, og fagbokhyllene bugner over av store oppslagsverk i myldreformat der unge lesere kan fordype seg i detaljrike oversiktsbilder over dyr, planter, kart eller andre fagområder. Selv babyene har fått egne visuelle oppslagsverk i pekebok-format!

 

Den mest nærliggende forklaringen på denne trenden er kanskje at den digitale utviklingen også gjenspeiler seg i litteraturen. Dagens skjermgenerasjon er jo eksperter på å hente ut informasjon fra bilder, og på å orientere seg i et ikke-lineært univers. 

Paradoksalt nok var inntrykket fra den digitale hallen på messen at veksten innen digital litteratur ikke har vært like eksplosiv, men det er tydelig at AR-teknologien har åpnet for nye måter å leke med litteratur på. Særlig fascinerende var det å bli med inn i det levende universet til MUR av finske Kaisa Happonen og Anne Vasko. MUR er Step In Books sin siste utgivelse, og vant Bologna Ragazzi Digital Award 2017. 

 

Speiler nyhetsbildet

En annen tydelig trend som viste godt igjen på årets messe (og som også underbygges av den tidligere nevnte Bokprovningen i Sverige), er alle bøkene som tar opp samfunnsaktuelle spørsmål. Vinneren av verdens største barnebokpris Astrid Lindgren Memorial Award ble som vanlig annonsert under messen, og i år gikk prisen til den samfunnsengasjerte amerikanske forfatteren Jaqueline Woodson .

Woodson er foreløpig ikke oversatt til norsk, men ble nylig utnevnt til nasjonal ambassadør for barne- og ungdomslitteratur i USA. Hennes motto som ambassadør er "Reading = Hope X Change", og gjennom bøkene sine har hun satt viktige temaer som rasisme, segregering og økonomisk ulikhet på dagsorden.

Også utstillingshyllene til de nordiske forlagene var preget av bøker som tar opp politiske spørsmål, med temaer som flukt, innvandring, integrering, kulturkonflikt, kvinnekamp, klima og seksuell identitet. Den samme tematikken gikk også igjen blant de nominerte titlene til Nordisk Råds barne- og ungdomslitteraturpris 2018 , som også ble offentliggjort under bokmessen.

Dette vitner om at dagens barne- og ungdomslitteratur ikke skjermer leserne sine på samme måte som før, men derimot tar deres liv og hverdag på alvor. Akkurat slik Nancy Herz, en av de tre forfatterne bak boka Skamløs etterlyste i sin kronikk i Aftenposten i 2016 : "Vi er de skamløse arabiske jentene, og vår tid begynner nå. Vi er ikke et konsept. Vi er vår egen person, og vi krever å bli tatt på alvor". 

SKAMLØS klippet

Hvor går grensen?

Og det er nettopp den utfordringen vi ønsker å løfte fram på Nordisk barnebokkonferanse 2019. Skal vi bidra til en utvikling på fagfeltet, må vi ta både dagens barnelitteratur og dagens barn og unge på alvor. Med spørsmålet "Hvor går grensen?" som overskrift, vil vi diskutere hvor de ulike grensene på barnebokfeltet går - akkurat nå.

Hvis det i det hele tatt er mulig å snakke om grenser innen barnelitteratur. For selv om Harry Potter forsvant litt i alt mylderet, og den digitale utviklingen går skuffende sakte, er hovedinntrykket fra Bologna at barnebokuniverset stadig utvider sine egne grenser. Heldigvis!

Google+