Hopp til hovedinnhold

Et kunstnerliv

Fra "Fågeln i mig flyger vart den vill" av Sara Lundberg

Hvilke grenser måtte kvinner i generasjonene før oss overvinne for å bli kunstnere? 

På tvers av konvensjoner

I dag har kvinner og menn stort sett like forutsetninger for å bli kunstnere, men slik har det ikke alltid vært. "Jeg kjente veldig tidlig at jeg ville bli kunstner, jeg visste at jeg hadde det i hendene, men tre generasjoner tilbake kunne kvinnene bli husmødre og ingenting annet" sier den svenske illustratøren Sara Lundberg i et intervju med netttidsskriftet op.se , etter at hun mottok Augustpriset 2017 for sin uttrykksfulle bildebiografi Fågeln i mig flyger vart den vill (2017).

I korte tekster og fargesterke akvareller formidler Lundberg både kunst- og kvinnehistorie til barn og unge gjennom sin skildring av livet til den svenske kunstneren Berta Hansson (1910 - 1994). Som Lundberg visste Hansson tidlig at hun ville bli kunstner, men i motsetning til Lundberg var Hansson bundet av tidens konvensjoner. Hun måtte trosse sin far og velge bort både barn og familie for å kunne utforske sitt eget kunstnerskap.

Berta_03

Fra Fågeln i mig flyger vart den vill av Sara Lundberg

Prisvinner

I tillegg til Augustpriset har Sara Lundberg vunnet både Snöbollen – Årets svenska bilderbok, White Raven (The International Youth Library, München) og Svensk Bokkonst-diplom for Fågeln i mig flyger vart den vill. Den sterke bildebiografien var også nominert til Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris 2018 .

I samarbeid med Nordens Hus er vi derfor stolte av å kunne presentere Sara Lundberg som en av hovedgjestene til Nordisk barnebokkonfernase 2019 , der hun vil samtale om arbeidet med boka med finske Mia Österlund fra vurderingskomiteen til Nordisk Råds barne- og ungdomslitteraturpris. Österlund har selv forsket på litteratur i et kjønnsperspektiv, og underviser ved Åbo Akademi i Finland. 

Google+