Hopp til hovedinnhold

Musikktips fra Stavanger symfoniorkester

Musikktips fra Stavanger symfoniorkester

Sjekk musikktips om strykekvartetter fra Stavanger symfoniorkesterets ansatte.   

Lørdag 9. februar fikk Musikk- og filmbiblioteket besøk av en strykekvartett fra Stavanger symfoniorkester.

Beethovens strykekvartett Opus 18 nr. 3 i D-dur ble framført, og de fire medvirkende var Maja Vagner og Naho Nayuki (fiolin),
Elisabet Sijpkens (bratsj) og Liv Opdal (cello).

Følg SSO på Facebook. Les mer om hva SSO har på programmet på orkesterets nettsider.

Spotify 

Musikk- og filmbiblioteket har hundrevis av klassiske cd-plater i hyllene. For de som ønsker å lete etter godbiter via Spotify kan bloggen spotifyclassical.com være et nyttig nettsted.

Musikktips fra SSO

I anledning konserten sendte flere av orkesterets ansatte over lister og tips med anbefalte strykekvartetter. Noen generelle tips: 


Her er de ansattes tips og kommentarer:  

Bjørn Pettersen, produksjonsleder:
- Alle kvartettene til Haydn, Mozart og Beethoven er gode klassikere og vel hørbare. Av Schubert vil jeg trekke fram en kvartett som har fått tilnavnet Døden og piken. Videre synes jeg disse også har skrevet mye fin musikk for strykekvartett: Debussy, Carl Nielsen, Alexander Borodin og Shostakovitsj. 

Bjarte Mo, fiolinist: 
- Jeg anbefaler dette: 

Hjalmar Kvam, cello:
- Haydn "oppfant" sjangeren, Mozart perfeksjonerte den og Beethoven utvidet formatet, før han på en måte sprengte det helt. Hagen Kvartetten er god, og av de gamle er Busch kvartetten en favoritt.  

Liv Opdal, cello
- For mange strykere er nok strykekvartetten den ultimate samspillsformen. Den kombinerer utfordringen det er å smelte sammen til ett uttrykk med personlig mestring av eget instrument. Du er både kammermusiker og solist på en og samme tid.

Noen av de mest sentrale verkene fra store komponister som Haydn Beethoven og Bartok er nettopp for besetningen strykekvartett. Strykekvartetten er en svært fortettet kunstform, et lite format men med stor spennvidde, både teknisk og musikalsk.

Selv er jeg aldri mer lykkelig musiker enn når jeg spiller i en strykekvartett som fungerer. Da glemmer jeg tid og sted og kan øve non stop. 

Her er Beethovens strykekvartett Opus 18 nr. 3 i D-dur:

Strykekvartett

Musikk skrevet for to fioliner, bratsj og cello har vært den viktigste kammermusikalske formen fra wienerklassisismen til i dag, og de fleste store komponistene fra sent 1700-tall av har skrevet strykekvartetter. Joseph Haydn skapte formen rundt 1760, og etter at han etter mange års arbeid fant en mønstergyldig form, ble den videreutviklet av de to andre store wienerklassisistene, Mozart og Beethoven.
I romantikken sto strykekvartetten ikke like mye i fokus som i Wienerklassisismen. Men med få unntak har de fleste romantiske komponister også skrevet strykekvartetter. Med henholdsvis 15 og 14 strykekvartetter markerer Franz Schubert og Antonín Dvořák ytterpunktene i utviklingen. Modernistiske komponister som for eksempel Arnold Schönberg, Paul Hindemith og Béla Bartók leverte også betydelige verk i formen.

Biblåsessions!

Har du lyst å opptre på Musikk- og filmbiblioteket? Har du tips om noen vi bør prøve å hente inn? - Kontaktperson for Biblåsessions:

Karen Haugsgjerd Reme-Stigel – mobil: 415 17 922

Google+