Hopp til hovedinnhold

Ny skjønnlitteratur i juli og august

Ny skjønnlitteratur i juli og august

Sak-poesi, Frukt og grønnsaksdikt, romaner om sauer med fine navn, felleskontor-rotter og andre rotter, er noe av det nye vi kan by på av skjønnlitteratur nå.  Eller kanskje handler bøkene om noe helt annet, f.eks de evige temaer:  Havet, døden og kjærligheten.  Du finner dem på nyhetshyllene, som vanlig har vi hoppet over bøker med lange ventelister i månedens utvalgte nyheter

Robert Seethaler: Jordet

En mann sitter på en benk i den eldste delen av Paulstadt kirkegård. Her kan man høre de døde på jordet fortelle fra sine liv. Dette er en roman om det som ikke kan gripes. En fortelling om 29 menneskeliv som sammen blir til en roman om en liten by og til et bilde på menneskelig sameksistens(Forlagets omtale).

Robert Seethaler: Jordet

 

Anne Østbye: Havsang

Maraia er snart atten år. Navnet hennes betyr «Havets stjerne». I Maraias eget hav er stjernen blå, med fem armer: for dypet, stillheten, sangen, frykten og motet. En frittstående oppfølger til den internasjonale suksessromanen Biter av lykke. I godt voksen alder forlot Ingrid, Sina, Lisbeth og Maya Norge til fordel for venninnen Kats kakaoplantasje på Fiji. Med varm sand mellom tærne og blomster bak øret kjempet, elsket og slet de seg fram til biter av lykke. Det er Maraia som skal arve plantasjen og sjokoladefabrikken. Alt er for henne. Men Maraia må følge sin egen vind. Hun hører havsangen - den som både kan lokke mildt i måneskinnet og brøle i grusom og grådig storm. På Fiji er havet både venn og fiende. Da en uventet invitasjon bringer de norske kvinnene og deres fijianske venner til Norge, er det duket for både friske kulturkollisjoner og følelsesladede møter med fortiden. Og for Maraias del gir turen ny innsikt om hva som skal komme til å forme fremtiden hennes. En bok om å ta grep om eget liv, om ansvaret for dem som kommer etter, og om at man ikke kan være noe for andre før man er noe for seg selv (Forlagets omtale).

Anna Østby: Havsang

Erik Meling Sele: Krepsens regnskap

En vårdag i 2017 spyr regnskapsfører Werner Krebs i jobbens paraplystativ. Tiden i forveien har vært en tornado av mas. Mennesker presser seg på overalt, og alle krever noe av ham. Dessuten vil kjæresten flytte inn. Varsellampene blinker, men Krebs skal berge seg. For han har cellekontor. Bak den lukkede døren skal han få ro og alene- tid. Hente seg inn igjen. Få stilnet den indre stormen som menneskelig interaksjon pisker opp i ham. Men så faller altså nyheten som får begeret til å flyte over: Regnskapsavdelingen skal organiseres i åpent kontorlandskap. Med free seating. I et siste, desperat forsøk på å tilpasse seg tiden ender han opp dritings på ishockeykamp. Derfra blir veien kort til kollaps. Hva nå? Og hvem er forresten denne uteliggeren med de mystiske visittkortene? Krepsens regnskap er historien om en introvert mann som har gått seg vill i et ekstrovert samfunn. Erik Meling Sele (f. 1987) er en ekte siddis. Han er utdannet sivilingeniør ved NTNU, og jobber som prosjektleder (Forlagets omtale).

Erik Meling Sele:  Krepsens regnskap

Musa Mutaev: Karpinskihøyden

Romanen Karpinskihøyden skildrer det tsjetsjenske folkets opprør mot Moskva-kommunistenes makt i 1991, den turbulente perioden som fulgte med krav om at Tsjetsjenia måtte bli en selvstendig og uavhengig republikk utenfor Den russiske føderasjon, og som førte til de to tsjetsjensk-russiske krigene (1994-1996) og (1999-2000). I sentrum står opprørslederen Bulat Dzjajrakajev, en snekker i midten av tyveårene, som sammen med brødrene sine blir livvakter for den nyvalgte presidenten Dzjokhar Dudajev. Fra ulike innfallsvinkler skildrer Musa Mutaev de omkalfatrende hendelsene og deres innvirkning på enkeltmennesker. Motsetningsparene er mange: Frykt og mot, kjærlighet og hat, stivsinn og pragmatisme, svik og ære, brutalitet og fromhet. Musa Mutaev (f.1956) kom til Trondheim som fribyforfatter i 2004. 

Musa Mutaev:  Kapinskihøyden

Antologi: Å kysse en ørken, å kysse en myr

Tretten nye stemmer fra hele verden. Denne boka har sin begynnelse i Aserbajdsjan, Egypt, Irak og Eritrea, i Syria, Libya, Tsjetsjenia og Iran. Med seg har den erfaringer som ligger fjernt fra den norske hverdagen: å ikke være trygg i eget hjem, å ikke få tenke høyt eller få elske den man vil, å måtte forlate livet sitt for å berge det. Men med seg har den også fortellinger om det vi alle har til felles: uregjerlige lyster, brå gleder og sårbarhet i møte med fødsel, kjærlighet og død. I denne antologien presenteres oversatte tekster av tretten fribyforfattere som har kommet til Norge fordi de er forfulgt i hjemlandet: Montaser Abdelmawgood, Haile Bizen Abrha, Manal Al-Sheikh, Sanaa Aoun, Ahmedur Rashid Chowdhury, Fatemeh Ekhtesari, Islam Elsanov, Ashur Etwebi, Benyamin Farnam, Ali Haydar, Mehdi Mousavi, Gunel Movlud og Nawzat Shamdeen.

Å kysse en ørken, å kysse en myr

Per Helge Genberg: Å bera nakne nyklar

I Å bera nakne nyklar skriv Per Helge Genberg sanseleg og lyrisk om livet på garden. Det er ei livshistorie, slektshistorie og ein liten bit av noregshistoria, som mange vil kjenne seg igjen i. I denne lyriske, sjølvbiografiske forteljinga vever Genberg saman guten sine opplevingar med den vaksne mannen si tolking av stad, hendingar og slektningar. Guten og familien hans er bundne til garden, til landskapet, til slekta, til sauene. Boka handlar om desse banda, på godt og vondt. Livet og garden vert skildra som ei vakker gåve, og ei krevjande plikt. Men boka er òg ei forteljing om den etterlengta kjærleiken mannen får oppleve i vaksen alder. Og om kjærleiken til litteraturen, som går og som ein raud tråd gjennom familien, men som vert forløyst med eg-personen i tekstane. Per Helge Genberg (f. 1959) er frå Lierne og bur i dag på Levanger. Han arbeider som byråkrat og bonde, og har hovudfag i nordisk språk og litteratur. Han debuterte med boka Finna kyrkjedøra i meg i 2018. Familie: mannen Øystein, mor Oddbjørg og sauene Ømjer, Phèdre, Øyfrid, Terna, Eivør, Shabana, Aylar, Wilhelmina, Ragna, Ingeborg, Jakobine og Hrafnheidur. (Forlagets omtale)

Per Helge Genberg.  Å bera nakne nyklar

Erika Jong: Frukt & grønsaker

Adjø, vinket han og trådte inn i eplet. Den røde sirenen hvis hvite kjøtt blir brunt når det utsettes i lengre tid for luft, åpnet sine perfekte kinn for å ta ham imot. Hun slapp ham inn. Hagen dreide rundt i hennes blanke patina av hud. Adjø Erica Jong er født i New York City av jødiske foreldre. Hennes internasjonale gjennombrudd som forfatter kom allerede i 1973, med romanen Fear of Flying, bare to år etter at hun debuterte som forfatter med diktsamlingen Fruits & Vegetables. Frukt & grønnsaker er en morsom, erotisk, surrealistisk og alvorlig samling om å være menneske og kvinne og amerikaner. Hverdagslige ting tar form av mennesker, av seksuelle og politiske objekter. Her er kjærlighetsdikt, sensuelle dikt og feministiske dikt, og her er dikt om døden og om kunstens og kunstnerens vilkår (Forlagets omtale).

Erica Jong: Frukt og grønnsaker

Espen Stueland: Eilert Sundt- tilstanden

Eiltert Sundt-tilstanden er et diktverk om mennesket Sundt, om hans idealer for objektiv forskning, ømhet for de fattige og om kampen mot fordommer og bakstreverske ideer. Stueland veksler mellom poesi og 1800-tallsprosa og gir en historieleksjon utenom det vanlige.

Espen Stueland:  Eilert Sundt-tilstanden

Isabella Hammad: The Parisian

Midhat Kamal navigates his way across a fractured world, from the shifting politics of the Middle East to the dinner tables of Montpellier and a newly tumultuous Paris. He discovers that everything is fragile: love turns to loss, friends become enemies and everyone is looking for a place to belong. Isabella Hammad delicately untangles the politics and personal tragedies of a turbulent era - the Palestinian struggle for independence, the strife of the early twentieth century and the looming shadow of the Second World War. An intensely human story amidst a global conflict, The Parisian is historical fiction with a remarkable contemporary voice (Forlagets omtale)

The Parisian

Ottessa Moshfegh: My year of rest and realization

From one of our boldest, most celebrated new literary voices, a novel about a young woman's efforts to duck the ills of the world by embarking on an extended hibernation with the help of one of the worst psychiatrists in the annals of literature and the battery of medicines she prescribes. Our narrator should be happy, shouldn't she? She's young, thin, pretty, a recent Columbia graduate, works an easy job at a hip art gallery, lives in an apartment on the Upper East Side of Manhattan paid for, like the rest of her needs, by her inheritance. But there is a dark and vacuous hole in her heart, and it isn't just the loss of her parents, or the way her Wall Street boyfriend treats her, or her sadomasochistic relationship with her best friend, Reva. It's the year 2000 in a city aglitter with wealth and possibility; what could be so terribly wrong? My Year of Rest and Relaxation is a powerful answer to that question. Through the story of a year spent under the influence of a truly mad combination of drugs designed to heal our heroine from her alienation from this world, Moshfegh shows us how reasonable, even necessary, alienation can be. Both tender and blackly funny, merciless and compassionate, it is a showcase for the gifts of one of our major writers working at the height of her powers. (Forlagets omtale)

Ottessa Moshfegh:  My year of rest and realisation

Joyce Carol Oates:Oates: My life as a rat

Violet Rue is the baby of the seven Kerrigan children and adores her big brothers. What's more, she knows that a family protects its own. To go outside the family - to betray the family - is unforgiveable. So when she overhears a conversation not meant for her ears and discovers that her brothers have committed a heinous crime, she is torn between her loyalty to her family and her sense of justice. The decision she takes will change her life for ever. Exploring racism, misogyny, community, family, loyalty, sexuality and identity, this is a dark story with a tense and propulsive atmosphere - Joyce Carol Oates at her very best. (Forlagets omtale)

Omslagsforo

Elif Shafak: 10 minutes 38 seconds in this strange world

In the first minute following her death, Tequila Leila's consciousness began to ebb, slowly and steadily, like a tide receding from the shore. Her brain cells, having run out of blood, were now completely deprived of oxygen. But they did not shut down. Not right away...' For Leila, each minute after her death brings a sensuous memory: the taste of spiced goat stew, sacrificed by her father to celebrate the long-awaited birth of a son; the sight of bubbling vats of lemon and sugar which the women use to wax their legs while the men attend mosque; the scent of cardamom coffee that Leila shares with a handsome student in the brothel where she works. Each memory, too, recalls the friends she made at each key moment in her life - friends who are now desperately trying to find her...(Forlagets omtale).

Elif Shafak:  10 minutes 38 seconds in this strange world

 

Google+