Hopp til hovedinnhold

Den første setningen

tastatur

Folk som ikke leser har kanskje en ide om at bøker er traurige og kjedelige ting? Da har de bare ikke funnet den rette boken, vil jeg si. Her er tips til bøker som fanger leserens, eller i hvert fall min, oppmerksomhet fra første setning. 

De første setningene i en bok bør, etter min mening, gi mye informasjon og samtidig holde tilbake. Eller med andre ord, gi hint om karakterene i boken, konflikten og stedet handlingen foregår i. En trenger ikke bruke alle tre i første setningen. Men det er ideelt at flere av elementene blir berørt i løpet av de første sidene. De første setningene i en roman kan altså være de som gir leseren flere spørsmål enn svar. I dagens samfunn, med et nesten uendelig antall bøker tilgjengelig, i tillegg til tv-serier, filmer og podkaster, har de første setningene i en bok kanskje aldri vært viktigere.

Noen bøker har kapitteltitler i tillegg til nummerering, disse kapitteltitlene gir og et godt hint om hvordan boken er. Hva som fanger folks interesse, varierer naturligvis fra person til person. Noen liker en humoristisk start. Andre liker en karakterbasert start. En tredje type liker bøker som beskriver miljøet boken foregår i. Noen åpningsreplikker blir referert til i slutten av boken. Dette gir en sirkulær effekt som den observante leseren kan nyte.

Den første setningen i en bok vil ideelt sett gi deg et inntrykk av hvordan boken er. Om den første setningen får deg til å le så du tisser på deg, men resten av boken er tristere enn faen, sagt med Ari Behns ord, vil du kanskje føle deg lurt.

 

In medias res

Dødens øye

“In medias res” er et litterært begrep for når fortellingen starter midt i begivenhetene, mye brukt i thrillere og krimsjangeren. Eksempel på dette er:

Alle er eksempler på det samme virkemiddelet, men brukt på forskjellige måter. Noen er beskrivende, men samtidig fanger de leserens interesse. Andre bruker dialog som ofte appellerer til mange lesere uansett bok. Noen er fortalt i fortid, andre i nåtid. Felles for de fleste er at setningene er korte. Korte åpningssetninger er ofte elsket av lesere og en effektiv måte å gjøre det på. Fang leserens oppmerksomhet med få ord, for å så forklare litt mer i neste setning.

 

Metafortellere

Noe som også blir brukt er metafortellere, noe som ofte er tydelig helt fra første setning. Metafortellere er fortellere som vet de forteller en historie, de kommuniserer gjerne med leseren direkte. Eksempel her er Prinsessebruden av William Golding og Charlie blir en kylling av Sam Copeland.

Den hemmelige historien

Noen eksempler på åpningsreplikker er disse. Utvalget er fra både voksen og barnebøker.

  • «Hør her: Jeg ønsket aldri å være halvblods.» fra Percy jackson og lyntyven av Rick Riordan.
  • «Snøen i fjellene var i ferd med å smelte, og Bunny hadde vært død i flere uker før vi begynte å forstå hvor alvorlig situasjonen vår var.» fra Den hemmelige historien av Donna Tart. Åpningen forteller mye, men samtidig lite. Og nysgjerrigheten til mange vil være pirret. Hvem er Bunny? Hvem er vi? Hva skjedde? En ulykke? Et drap begått av flere? Hvorfor tok det så lang tid før de skjønte opplegget.
  • «Herr og fru Dumling i Hekkveien 4 var heldigvis fullstendig normale, takk.» fra Harry potter og de vises stein av J.K Rowling.
  • «It was the day my grandmother exploded.» fra The Crow Road av Iain Banks.

En av mine favorittåpninger er den fra første bok i Skranglebein Likanes-serien av Derek Landy: «Gordon Edgleys brå død kom som et sjokk på alle, - ikke minst ham selv.» Den er absurd, dramatisk og morsom. Setningen gjør det, etter min mening, umulig å ikke lese videre umiddelbart. En får så mange spørsmål. Hvem er Gordon? Hva døde han av? Noe som og er interessant er at Gordon ikke er hovedpersonen i historien, selv om han er viktig i historien. Det er ikke alltid bøker begynner med hovedpersonen, men oftest er det sånn.

Har du en favoritt første setning i en bok?

Kilder

The 27 best opening lines in books, from Rebecca to The Great Gatsby | The Independent | The Independent

Google+