Hopp til hovedinnhold

De tibetanske ritene. Bli selvforsynt med yoga!

Illustrasjon av kroppens chakra (energisentre i kroppen, ifølge enkelte retninger innen yoga og tantrisme)

15 minutter som forandrer livet ditt, er undertittelen på Audun Myskjas bok om de tibetanske ritene - syv øvelser som skal være en av hemmelighetene bak de tibetanske munkenes gode helse og lange liv. 

 

Tidløs kroppskunst

9788272017155

La oss være ærlige: yoga er altfor dyrt. I tillegg må man gjerne rydde plass i timeplanen for å få tid til en økt i uka.

Samtidig har jeg aldri vært i tvil om at det er gunstig for både kropp og sinn. Jeg har derfor lenge hatt et mål om å bli selvforsynt med yoga. Med litt selvdisiplin burde det jo være mulig, tenkte jeg. Men hvor skal man begynne?

Det var først da jeg snublet over en artikkel i Klassekampen, om de tibetanske ritene og Audun Myskjas bok, at jeg forstod at dette var en lavthengende frukt. Artikkelen var skrevet av Terje Vallestad og Jan Inge Reilstad, to kulturpersonligheter fra Stavanger. De hadde praktisert ritene i flere år, og de hadde gjort dem til en selvfølgelig, nødvendig og nesten hellig del av hverdagen. I omtalen leste jeg også at Myskja sammenlignet ritene med Bachs fuger (!), bare at dette var tidløs kroppskunst.

De tibetanske ritene er i hvert fall ingen døgnflue. De fem grunnritene har blitt praktisert i 2500 år, og for 500 år siden ble det lagt til to pusteøvelser som skal ha en gunstig effekt på vagusnerven, kroppens av-/på-system, og da altså vår evne til å kunne falle til ro.

 

Et treningsopplegg for deg i tidsklemma

De tibetanske ritene er altså et sett med syv øvelser som enkelt kan utføres av alle hver dag. Det gir ikke nødvendigvis mer utbytte enn en lengre trenings- eller yogaøkt. Men Myskja, som er overlege og spesialist i allmennmedisin, mener at dette er det beste og mest gunstige treningsopplegget som finnes om man ikke har tid til mer enn 15 minutter trening hver dag. Så om du klarer å legge deg og stå opp 15 minutter før du pleier, er dette en veldig god start på dagen. Målet er å kunne gjenta de fem grunnritene 21 ganger, og de to pusteøvelsene tre ganger.   

Lån De tibetanske ritene: 15 minutter som forandrer livet ditt

Her er en kort presentasjon av boka og ritene:  

Google+