Hopp til hovedinnhold

Bøker om entreprenørskap og gründere

Bøker om entreprenørskap og gründere

In a world that’s changing really quickly, the only strategy that is guaranteed to fail is not taking risks.” - Mark Zuckerberg. 
Sometimes when you innovate, you make mistakes. It is best to admit them quickly and get on with improving your other innovations.” - Steve Jobs. 

 

Gründerboken : feelgood-fortellinger om hvordan alt fra elleville ideer til knallhardt (2018) 

Dette er ingen ABC om hvordan man kan lykkes som gründer, men den gir svar på hva investorer i tidligfasen leter etter, og hva Innovasjon Norge tenner på. De fleste sidene er små feelgood-fortellinger om gründere som har lykkes og fått fart på markedet de siste årene, og om hvilke praktiske utfordringer de møter i hverdagen, enten det er snakk om å frakte fire pingviner levende fra Norge til Asia, utfordre Gravferdsetaten med syrefast stål, forvandle pepperkakehus og containere til boliger, få flere til å leie mobile suppekjøkken og metalldetektorer, gjøre gode penger på å unngå synlige svetteflekker på skjorten eller levere matkasser utelukkende med hunde- og kattemat på døren. 

Gründerboken

 

Kjære gründerspire : 16 gründere forteller sine historier (2016) 

I Kjære gründerspire har vi samlet historiene til 16 norske gründere som alle har startet suksessfulle selskaper innenfor 16 ulike bransjer og som har en historie å fortelle som kan hjelpe, inspirere og guide deg på din gründervei. Dyrekjøpte erfaringer fra gründere som har gått den lange veien, ofte i motbakke, er også god læring for etablerte selskaper. Så enten du arbeider med styrearbedid eller er leder er det mye lærdom å hente fra andres suksesshistorier. 

Kjære gründerspire

 

Sprint: How To Solve to Big Problems and Test New Ideas in Just Five Days (2016) 

Entrepreneurs and leaders face big questions every day: What's the most important place to focus your effort, and how do you start? What will your idea look like in real life? How many meetings and discussions does it take before you can be sure you have the right solution? Now there's a surefire way to answer these important questions: the sprint. Designer Jake Knapp created the five-day process at Google, where sprints were used on everything from Google Search to Google X. He joined Braden Kowitz and John Zeratsky at Google Ventures, and together they have completed more than one hundred sprints with companies in mobile, e-commerce, healthcare, finance, and more. A practical guide to answering critical business questions, Sprint is a book for teams of any size, from small startups to Fortune 100s, from teachers to nonprofits. It's for anyone with a big opportunity, problem, or idea who needs to get answers today.

Sprint

 

Konkurransekraft: gründere som endrer Europa (2016) 

Nesten en tredjedel av EU-landenes unge bor hjemme hos mor og far. For å bekjempe dette utenforskapet trenger Europa gründere som skaper varer verden etterspør og som ansetter egne venner når veksten kommer. Konkurransekraft er en reise gjennom noen av Europas gründerscener og introduserer leseren for noen av kontinentets lovende unge gründere. Det er en historie om suksess, men også om å gjøre egne svakheter til en styrke. Først og fremst er det et flammende innlegg for å styrke konkurransekraften. Svak konkurransekraft med ungdomsledighet og utenforskap er stoffet personlige tragedier veves av.

Konkurransekraft

 

Business model generation : en håndbok for nytenkere, banebrytere og opprørere (2015) 

Boken og metodikken er blitt en internasjonal "snakkis" og er allerede svært populær i miljøer som jobber med innovasjon og entreprenørskap. Boken gir solide, enkle og velprøvde verktøy for å forstå, utforme, bearbeide og implementere forretningsmodeller. Banebrytende nye forretningsmodellerkjennetegner vår generasjon. Men selv om de endrer konkurranselandskapet på tvers av bransjer, har de fleste ikke så god greie på dem. Business Model Generation er en praktisk, inspirerende håndbok for alle som skal forbedre en forretningsmodell - eller skape en helt ny. Den gir deg praktiske og effektive innovasjonsteknikker som brukes av ledende selskaper over hele verden i dag. Du lærer å forstå, forme og implementere en ny forretningsmodell - eller å analysere eller revidere en gammel. 

Business model generation

 

The maker movement manifesto : rules for innovation in the new world of crafters, hackers and tinkerers (2014) 

The Maker Movement Manifesto takes you deep into the movement. Hatch describes the remarkable technologies and tools now accessible to you and shares stories of how ordinary people have devised extraordinary products, giving rise to successful new business ventures. He explains how economic upheavals are paving the way for individuals to create, innovate, make a fortune--and even drive positive societal change--with nothing more than their own creativity and some hard work. It's all occurring right now, all around the world--and possibly in your own neighborhood. The creative spirit lives inside every human being. We are all makers. Whether you're a banker, lawyer, teacher, tradesman, or politician, you can play an important role in the Maker society.

Maker Movement Manifesto

 

Oppstart : entreprenørskap og bedriftsutvikling (2014) 

Oppstart er et nytt læreverk for programfaget entreprenørskap og bedriftsutvikling 1 i videregående skole. Boka dekker kompetansemålene i læreplanen hvor fokuset er utarbeidelse av forretningsplan. I tillegg presenteres nyere metoder for hvordan oppstartsfasen kan foregå. Oppstart har en praktisk tilnærming til faget. Gjennom eksempler fra det virkelige liv, praktiske oppgaver og større caser, lærer elevene å kombinere teori og praksis. Ungdomsbedrift er et gjennomgående tema med egne eksempler og oppgaver. Oppstartstår for en teoretisk fornyelse av faget og skal gi inspirasjon til unge entreprenører.

Oppstart

 

Fra idé til vekstselskap på 1-2-3 (2013) 

Denne boken tar sikte på å hjelpe alle gründere til en lettere hverdag med god innsikt i både problemer og forslag til løsninger på problemer som alle gründere står ovenfor. Formålet med boken er å hjelpe flere gründere, prosjekter og selskaper til å kunne bruke mer tid på det som virkelig er viktig: å komme raskt til lansering, selge og vokse. Boken rettes hovedsakelig mot gründere, de som jobber med vekstselskaper, de som er løst tilknyttet vekstselskaper og de som lærer om oppstart i form av utdanning eller kurs. Det fokuseres på å presentere konkrete råd knyttet til vanlige problemstillinger i ulike faser, samt gi innsikt i sentrale områder knyttet til det å starte opp et vekstselskap.

Fra gründer til vekstselskap på 1 2 3
Google+