Hopp til hovedinnhold

Årets 30 beste på biblioteket

Årets 30 beste på biblioteket

Hvilket år for film! Store blockbustere har levert potente og storartede filmopplevelser i tillegg til mindre art house-produksjoner. Her er mine favorittervervelser til bibliotekets filmsamling i 2015.    

'71 (2014)Thriller satt til Belfast 1971 hvor en ung britisk soldat blir etterlatt av sin tropp under opptøyer. Intenst og fortsatt relevant. Imponerende Jack O'Connell spiller hovedrollen i denne såvel som "Starred Up". 

A Girl Walks Home Alone at Night (2014)Iransk-amerikansk vampyrfilm i sort-hvitt med eim av Jim Jarmusch. Kulheten bikker nesten over i den fiktive byen Bad City.

Birdman (2014): Håndverksmessig suveren. Morsom med masse av hollywoodsk selvironi og sleivspark i alle retninger. 

 

Boyhood (2014)Imponerende som prosjekt, like imponerende som filmkunst. 12 år på å filme et oppvekstdrama? Særdeles velfungerende, og hadde floppet totalt uten interessante flersidige karakterer og det bunnsolide håndverket som Boyhood virkelig er.

Calvary (2014): Ble like overrasket over hvor morsom og samtidig hvor ufattelig bekmørk den var. Brendan Gleeson er virkelig bra i sentrum som Father James i denne irske sorte perlen av en film. 

Cold In July (2014): En hevnthriller rett på dvd med Michael C. Hall, Sam Shepherd og Don Johnsen? Grunn til å være skeptisk, men dette var en positiv overraskelse! Litt huller i plot tilgis. Kjempebra soundtrack med John Carpenter-vibber i tillegg.

Duel (1971)Ok, denne er av eldre dato, men det er Steven Spielberg sin debutfilm og den er fabelaktig bra. Selvsagt kommet til livs uten de monstruøse budsjetter vi forbinder med Spielberg sine seinere blockbustere.  Enkel historie, høy dramatikk: en pendler forfølges av en lastebil som er ute etter ham. Du kan se hele i elendig kvalitet på youtube eller du kan låne blu-ray-utgaven på biblioteket. 

Duke of Burgundy (2014)Skildring av et sado-masochistisk lesbisk forhold mellom en yngre og middelaldrende kvinne. Det høres spekulativt ut, men dette er mer en filmatisk nytelse fremfor eksponering av det eksplisitt seksuelle. Dropp "Fifty Shades"-filmen og se denne heller.

Electric Boogaloo: The Wild Untold Story of Cannon Films (2014)Dokumentar om filmselskapet Cannon som spydde ut filmer på 70 og 80-tallet. Selskapet ble startet av de israelske søskenbarna Menahem Golan og Yoram Globus, to særs produktive herrer med tvilsom smak.  Et smørgåsbord for VHS-nostalgikere.

En due satt på en gren og funderte over tilværelsen (2014): Roy Andersson i velkjent stil; nøye gjennomtenkte tablåer, fullstendig absurde situasjoner. Likte du "Sanger fra andre etasje" og "Du levande" så er dette ingenting å nøle på.

Ex Machina (2015)Visuelt slående, vakker og klaustrofobisk ubehagelig sci-fi om kunstig intelligens, med det norske landskapshotellet Djuvet som location.

Foxcatcher (2014): Denne ser morsom ut ved første øyekast. Det er den også, men den er mye mer. Den gjør vondt.

 

Golden Dream, The (2013): Road movie som følger tenåringer fra Guatemala sin flukt som immigranter til USA. Som en mørk latin amerikansk "Stand by me"  med politiske undertoner. 

Gone Girl (2014)Basert på Gillian Flynn sin roman "Flink Pike". Delte meninger om denne og årets klassiske "boka er bedre enn filmen". Har ikke lest boka, det er David Fincher som regisserer Rosamynd Pyke og Ben Affleck i en briljant thriller full av vendinger. For å fleipe litt: boka inneholder visst spoilere

Inherent Vice (2014): En herlig rotete noir-komedie fortalt fra perspektivet til en herlig rotete substansfull privatdetektiv spilt av Joaquin Phoenix. Substans i denne forstand: illegale substanser. Basert på bok av Thomas Pynchon.

Interstellar (2014)Et visjonært emosjonelt sci-fi mesterverk, en film som vil utrolig mye og lander nesten helt støtt. Den type film som henger igjen i kropp og sjel.

It Follows (2014)Årets mest hypede grøsser levde opp til forventningene. Både sjangertro og nyskapende.

 

Kraftidioten (2014): Hans Petter Molands mørke komiske vri på hevnthrilleren. Stellan Skarsgård i sitt ess.

 

Leviatan (2014)Russisk drama satt til en liten kystby. En mann kjemper for sin familieeiendom mot korrupte styresmakter.  

 

Mad Max: Fury Road (2015)Første Mad Max siden "Beyond Thunderdome" (1985) og heldigvis langt hvassere. Tom Hardy glir rett inn i rollen som Max, selv om han blir litt overskygget av damer som Charlize Theron i en fargeeksplosjon av en actionfilm. Årets kinoopplevelse etter Star Wars VII.

Mamma (2014): Xavier Dolan har i en alder av 26 år for lengst bemerket seg som en mesterlig filmskaper. Et originalt oppvekstdrama, også i valg av format (1:1) 

Mandariner (2014) Georgia 1992, krig. En standhaftig mandarinbonde nekter å flykte fra krigssonen. En høydramatisk anti-krigsfilm full  av moralske dilemmaer. Oscarnominert for beste utenlandske film i år.

Nightcrawler (2014): Funker som thrillerkomedie, funker som mediekritikk. Gyllenhaal i sin beste rolle hittil som fullstendig moralsk skruppeløs ensom ulv.

Reds (1981) Ikke akkurat en nyhet, men en storslagen nyervervelse på biblioteket. Warren Beatty sitt ambisiøse epos om den amerikanske radikale journalisten John Reed og hans dekning av den russiske revolusjonen.  (Kun på blu-ray)

Stammen (2014) Ukrainsk uten tale på en skole for døvstumme. Det er gjennomført og minst like mørkt som det høres ut. 

 

Starred Up (2013) En tittel som har en positiv klang over seg. Vel, dette er en britisk fengselsfilm og tittelen speiler på en 19 åring, spilt av  talentfulle Jack O'Connell, som er såpass voldsom at han forflyttes til voksenfengsel, han blir "starred up". 

Tom at the Farm (2013) Talentfulle Xavier Dolan overrasker med å vise at han også behersker thrillergenren på en slags Hitchcock-DePalma-aktig måte. 

Turist (2014): Pinlig morsom, som en art house versjon av Griswoldfamilien. Forbered deg på "hva ville du gjort i en sånn situasjon"-diskusjoner med dine nærmeste

Vivianes kamp (2014)Rettsdrama fra et jødisk fundamentalistisk miljø hvor en kvinne ønsker seg bort fra sin mann. Originaltittelen "Gett" henspeiler på ordet for skilsmisse som krever mannens godkjenning. 

Wild Tales (2014)Hadde det ikke vært deilig å bare slippe kontrollen i stressfulle situasjoner uten tanke på sosiale koder og akseptabel oppførsel? Det er i hvertfall en befrielse i denne argentiske komedien, selv om den bør sees med pute. Tidenes verste filmbryllup?

What We Do In the Shadows (2014): En vampyrkomedie? På papiret så er det nok til å snu seg vekk, men en vampyrmockumentarykomedie av folkene bak "Flight of the Conchords" fra New Zealand kan funke? Og det gjør det også 

 

 

Google+