5. 10 ordklasser
Substantiv (s.) elev (m), jente (f), hus (n)
Verb (v.) gå, vere, skrive, lese
Adjektiv (a.) sint, glad, raud, gul
Pronomen (pron.) eg, du, han, ho
Determinativ (det.) min, vår, denne, ingen, alle
Adverb (adv.) gjerne, veldig, ikkje
Preposisjon (prep.) i, på, over, under
Konjunksjon (konj.) og, men, eller, for, så
Subjunksjon (sub.) at, om, viss, derfor
Interjeksjon (interj.) hurra, ja, nei
7. Sensor blir litt oppgitt når…
…du legg til bokstavar som i eller a der du føler
dei passar inn fordi du føler det blir meir nynorsk…
Desse orda finst IKKJE i nynorsk:
kvisleis, kvaleis, meist, fleist, beitre, detta, denna,
dessa, honom, hu, kvem, noken, meinar
7
9. 9
Eintal
Ubunden form
Eintal
Bunden form
Fleirtal
Ubunden form
(mange)
Fleirtal
Bunden form
(alle)
Hankjønn ein gut
ein roman
NB! ein politikar
NB! ein son
guten
romanen
politikaren
sonen
gutar
romanar
politikarar
søner
gutane
romanane
politikarane
sønene
Hokjønn ei jente
ei novelle
NB! ei setning
jenta
novella
setninga
jenter
noveller
setningar
jentene
novellene
setningane
Inkjekjønn eit eple
eit verkemiddel
eit menneske
eplet
verkemiddelet
mennesket
eple
verkemiddel
menneske
epla
verkemidla
menneska
Sei høgt i kor:
ADLRI -r i fleirtal i inkjekjønnsord
11. I infinitiv kan du bruke endinga -a eller -e:
å lese
å lesa
Vel éi form og ver konsekvent i ein og same tekst!
Ikkje bland saman endinga du vel i infinitiv, med
det neste punktet: e-verb og a-verb.
11
12. Svake verb
a-verb: å kalle – kallar – kalla – har kalla
e-verb: å meine – meiner – meinte – har meint
a-verb og e-verb:
å bruke – bruker – brukte – har brukt
å bruke – brukar – bruka – har bruka
12
13. Hugs å velje riktig ordklasse
e-verb:
å tenke – tenker – tenkte – har tenkt
substantiv:
ein tenkar = ein person som tenker,
ein filosof
Ein tenkar som tenker.
13
14. Pass på at du bruker riktig verb
e-verb:
å føle – føler – følte – har følt
Eg føler at dette er riktig.
a-verb:
å føle – følar – føla – har føla
Merra har føla.
14
15. Sterke verb
Mange endrar vokal
Ikkje ending i presens og preteritum
15
INFINITIV PRESENS PRETERITUM PRESENS
PERFEKTUM
å vere er var har vore
å skrive skriv skreiv har skrive
å lese les las har lese
å bli blir blei har blitt
å verte vert vart har vorte
16. st-verb
Verb som sluttar på -st i infinitiv:
å finnast – finst – fanst – har funnest
å synast – synest – syntest – har synst
Ofte har ein bruk for presens- eller
preteritumsforma av -st-verb:
Eg synest is er godt, men det finst dei som
ikkje liker is.
16
18. Samsvarsbøying av adjektiv
Adjektiv står gjerne til eit substantiv.
Du må bøye adjektivet i samsvar med kjønn og
tal hos substantivet:
ein raud strek ein god roman
ei raud lue ei god novelle
eit raudt hus eit godt dikt
mange raude hus mange gode tekstar
18
19. Samsvarsbøying av partisipp
Partisippforma av verbet (forma etter har – har
skrive) er som eit adjektiv, og må bøyast etter
substantivet det står til:
Romanen er skriven av Knut Hamsun.
Novella er skriven av Knut Hamsun.
Diktet er skrive av Knut Hamsun.
Romanane er skrivne av Knut Hamsun.
NB! Etter ha alltid inkjekjønnsform:
Hamsun har skrive dette diktet.
19
20. Gradbøying av adjektiv
Skal du gradbøye, bruker du i hovudsak
endingane -are og -ast:
Eksamen i sidemål er lettare enn eksamen i
hovudmål.
Mitt hus er raudare enn naboen sitt hus.
Dette er den lettaste oppgåva eg har skrive.
20
22. Personleg pronomen
22
Eintal Subjektsform Objektsform
1. person eg meg
2. person du deg
3. person han
ho
det
han
henne/ho
det
NB! Hugs at den ikkje er pronomen i nynorsk:
Eg har kjøpt ny bil. Han er blå.
23. 23
Fleirtal Subjektsform Objektsform
1. person vi/me oss
2. person de/dokker dykk/dokker
3. person dei dei
BM: Dere må lære dere pronomen!
NN: De må lære dykk pronomen!
NN: Dokker må lære dokker pronomen!
Vanskeleg? Test med 1. person eintal:
Eg må lære meg pronomen.
24. Ubunden pronomen - ein
Hugs at det heiter ein, ikkje man.
Ein kan meine at dette er viktig.
Det ein kan tolke ut frå dette,
er at novella handlar om kjærleik.
24
25. Lær deg spørjepronomen
Kva: Kva heiter du?
Kven: Kven er du?
Kvar/kor: Kvar bor du? Kor bor du? (stad)
Kor: Kor gammal er du? (grad)
Korleis: Korleis veit du det?
Kvifor/korfor: Kvifor/korfor veit du det?
Kva for ein/kva slags/kven av:
Kva for ein is vil du ha?
25
26. Determinativ –
nokon viktige ord å lære seg
Sjølv kan du bruke i eintal og fleirtal:
Du må sjølv ta ansvar for å pugge dette.
De må sjølv/sjølve ta ansvar for å pugge dette.
26
27. annan, ingen, nokon
Hankjønn Hokjønn Inkjekjønn Fleirtal
ein annan
tekst
ei anna
novelle
eit anna dikt andre
verkemiddel
ingen forfattar inga novelle ikkje noko
dikt
ingen
verkemiddel
nokon tekst noka novelle noko dikt nokon/nokre
verkemiddel
27
28. Nokon eller nokre i fleirtal?
Enkelt: Bruk alltid nokon.
Eg kjenner nokon elevar som kan hjelpe deg.
Det er ikkje nokon som kan hjelpe meg.
Vanskeleg: Du kan forskjellen på nokon og nokre.
Nokre i forteljande setningar.
Eg kjenner nokre elevar som kan hjelpe deg.
Nokon i nektande og spørjande setningar.
Det er ikkje nokon som kan hjelpe meg.
28
30. Aktive setningar gir betre språk
Aktiv: Eg leverte boka. Eg skal levere boka.
Passiv: Boka blir levert i morgon.
30
Passiv
Hjelpeverbet bli/verte:
Boka blir levert
i morgon.
Gi verbstammen endinga -
ast etter dei modale
hjelpeverba:
Boka må leverast i dag.
31. 31
Ikkje bland st-verb med passiv på -ast:
Han synest at huset kan seljast i morgon.
å synast – synest –
syntest – har synst
å selje – sel –
selde – har selt
33. Etterstilt eigedomspronomen
Mor mi har bedt meg om å vaske opp.
I analysen min har eg fokusert på tre moment.
I oppgåva mi vil eg sjå nærmare på novella
«Karen» av Alexander Kielland.
Men:
Mi mor, ikkje di mor, har bedt meg om å vaske
opp.
33
34. Dobbel bestemming
Bunden artikkel + bunden form av
substantivet:
Nasjonaldagen er viktig for det norske folket.
Den norske regjeringa drog frå hovudstaden då
andre verdskrig braut ut.
Ikkje: det norske folk, den norske regjering
34
35. Genitiv
Genitiv-s kun ved særnamn og tid:
Noregs land, Ibsens skodespel, ei vekes tid
Skriv om med preposisjon eller pronomen:
fars bil bilen til far/far sin bil
novellens tema temaet i novella
forfatterens språk forfattaren sitt språk
språket til forfattaren
forfattaren skriv/bruker…
35
36. Unngå substantivsjuke –
skriv om med verb
Dårleg setning:
For mange menneske er det knytta store
vanskelegheitar til ei gjennomføring av dette.
God setning:
For mange menneske vil det vere vanskeleg
å gjennomføre dette.
ei forklaring – å forklare
ei gjennomføring – å gjennomføre
gjere ei vurdering – å vurdere
36
38. Vel nynorske ord
Ord som byrjar med an-, be, hen- og sluttar på -
het og -else er mindre vanleg i nynorsk.
BM: NN:
antall talet på
begrep omgrep
budskap bodskap
gjentakelse gjentaking
opplevelse oppleving
virkelighet verkelegheit
38
40. To viktige prinsipp når du skriv
Valfridom: Du kan velje ei form av ordet som
ligg nært talemålet ditt.
Ver konsekvent: Hald deg til éi form.
vi me
da då
nå no
skole skule
først fyrst
for eksempel til dømes
40
41. Kjelder
Fridtun, Kristin (2013): Nynorsk for dumskallar,
Samlaget
Språkrådet.no: «Minigrammatikk»
http://elevrom.sprakradet.no/skolen/minigrammatik
k
Wikipedia: «Hest»
https://no.wikipedia.org/wiki/Hest
41